Huvudmeny

Lokal arbetsmiljökommitté

Arbetsmiljöarbetets organisation regleras i Högskolans lokala arbetsmiljöavtal (pdf).

Den lokala arbetsmiljökommitténs uppgift är att:

  •  Verka för att högskolans fastställda arbetsmiljömål uppnås.
  • Delta i planeringen av arbetsmiljöarbetet inom akademin samt följa hur arbetet genomförs.
  • Arbeta för att alla medarbetare och studenter inom akademin engageras och bidrar till att skapa en god arbetsmiljö.
  •  Identifiera behov av arbetsmiljöutbildning inom akademin.
  •  Arbeta utifrån Arbetsmiljöverkets föreskrift om systematiska arbetsmiljöarbete och inom ramen för det ta fram årlig handlingsplan för arbetsmiljön och kontinuerligt följa upp den.
  • Noga följa utvecklingen gällande risker i arbetsmiljön och frågor som rör skyddet mot ohälsa och olycksfall.
  • Behandla frågor som påkallats av skyddsombud eller studerandeskyddsombud vid akademin.
  • Yttra sig över ansökan om bygglov som avser arbetslokaler eller personalrum.
  • Följa arbetsskadeutvecklingen inom akademin.
  • Återrapportera arbetsmiljöarbetet årligen till den centrala arbetsmiljökommittén.
  • Sammanträda minst sex gånger per år.

Handlingsplan 2015-2017 (pdf), uppföljd på Ledningsrådet 19 september 2017

Sammansättning

För arbetsgivaren:

För arbetstagarna:

För studenterna:

  • Linnea Johansson Kläth

Sammanträdestider 2017

Lokala arbetsmiljökommittén sammanträder följande datum:

  • 3/2
  • 17/3
  • 28/4
  • 16/6
  • 22/9
  • 27/10
  • 8/12

 

Minnesanteckningar

2016

Läs mer om högskolans centrala arbetsmiljöarbete