Huvudmeny

Bild på ett schema

KronoX

För intern bokning av högskolans lokaler används KronoX, som är högskolans schema- och bokningsverktyg. Via KronoX kan du både söka ut scheman och boka lokaler för program, kurser, möten och evenemang.

KronoX hittar du under kronox.hb.se samt under rubriken "Vanliga verktyg" som finns på sidan för anställda.

Verktyget finns i en webb- och en klientvariant, och du kommer åt båda genom att logga in med signatur och lösenord. Klientgränssnittet når du även genom startmenyn på din arbetsdator.

För att komma igång med KronoX finns en snabbguide. Den beskriver grunderna i KronoX t.ex. hur bokningar skapas och redigeras.

KronoX support

Om du är obekant med funktionerna i KronoX, eller behöver hjälp med dina bokningar kontakta supporten via e-post: kronox@hb.se Dit vänder du dig även om du vill du ha en introduktionsvisning i KronoX, har problem med inloggning och behörighet eller behöver support.

Gällande bokning av konferenser samt övrig intern bokning av högskolans gemensamma lokaler, kontakta receptionen via e-post: bokningen@hb.se

Prenumerera på schema

Det går att prenumerera på ett KronoX-schema vilket innebär att det synkroniseras med din kalender i GroupWise och uppdateras automatiskt vid förändringar. Du väljer själv om du vill prenumerera på ett program eller en kurs, ditt urval styr vad som synkroniseras.

  1. Gå till KronoX webbsida och sök fram ditt schema under fliken Avancerad sök
  2. Välj schematyp iCal format
  3. Klicka på länken som börjar på webcal:// och öppna den med Novell GroupWise
  4. Ge kalendern ett namn under rubriken Mapp, välj uppdateringsfrekvens och klicka sedan på knappen Prenumerera
  5. Ditt schema i KronoX synkroniseras nu med GroupWise

Arbetsintervall

Om du som lärare inte kan ändra eller boka kurser som gavs en tidigare termin så kan det vara så att du behöver utöka arbetsintervallet. För äldre kurser anges startdatum (då kursen gavs första gången) längst upp till vänster i intervallsök.

Behörigheter

Behörigheterna i KronoX är indelade på olika nivåer. Grundbehörigheten för all personal är möjligheten att boka gemensamma salar upp till 65 platser och att boka på alla signaturer.

Lokaler som inte är gemensamma är bokningsbara på de tre akademierna, Biblioteket samt Verksamhetsstöd. Det betyder att en lärare som tillhör A2 kan boka A2:s lokaler, men inte lokaler tillhörande A1, A3, Biblioteket eller Verksamhetsstöd. Biblioteket är ett undantag, där finns ett behov att kunna boka över gränserna.

Lärarnas behörighet att boka kurser är styrd av tjänstefördelningen i TFU. De flesta kurser tillhör ett eller flera utbildningsområden. En lärare som är allokerad till exempel kursen 11FK31 i TFU kan boka den samt alla kurser som tillhör samma område, i detta fall Pedagogik. Det är alltså av stor vikt att informationen i TFU stämmer.

Vanliga kursgrupper

1- Akademin för textil, teknik och ekonomi
1 Övrigt- Akademin för textil, teknik och ekonomi - Övrigt
2- Akademin för vård, arbetsliv och välfärd
2 Möte- Akademin för vård, arbetsliv och välfärd - Möte
201- FoU Sjuhärad Välfärd
3- Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT
3 Kalendarium- Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT - Kalendarium
6- Verksamhetsstöd
6 Evenemang- Verksamhetsstöd
6 Högskoleprov- Verksamhetsstöd
620- Biblioteket undervisning
809- Rektor
810- Styrelsen
820- FoU-nämnd