Huvudmeny

2015-03-11 Problem med Panda Antivirus

2015-03-12 kl 13.40
De datorer som påverkats av programvarufelet får nu löpande en automatisk uppdatering som skall åtgärda problemen. Det innebär också att vi aktiverar antivirusskyddet igen.

2015-03-12 kl 11.45
Vi har nu ett verktyg för att manuellt återställa de filer som lagts i karantän och vi arbetar för fullt med att åtgärda de datorer som felanmälts till oss.

Ett arbete pågår också för att få fram en lösning för att med automatik få ut reparationen till de datorer som påverkas av programvarufelet.

2015-03-11, kl 17:00
Vår leverantör av antivirusprogram, Panda, har drabbats av ett allvarligt programvarufel som ger felmeddelande på högskolans datorer. I dagsläget läggs programfiler felaktigt i karantän. Leverantören har identifierat problemet och arbetar med att ta fram en lösning. 

För att minska skadorna har vi valt att tillfälligt stänga av virusskyddet. Detta innebär att du inte skall installera någon programvara på högskolans datorer samt vara vaksam med vilka hemsidor du besöker. Det är också viktigt att du är försiktig med vilka bifogade filer du öppnar i din e-post.

Campusservice och IT bevakar leverantörens arbete för att så snart som möjligt lösa problemet.