Huvudmeny

Stulen eller borttappad mobil

Har din tjänstemobil blivit stulen eller borttappad kan det finnas möjlighet att spåra upp den. Annars finns det åtgärder du behöver göra om din tjänstemobil inte går att hitta.

Hitta min iPhone

Har du tappat bort eller blivit av med din iPhone finns det möjlighet att söka efter mobilen via funktionen Hitta min iPhone via iCloud (extern länk). Funktionen Hitta min iPhone måste ha varit påslagen i din enhet sedan tidigare.

Du väljer din enhet du vill söka efter under menyvalet Alla enheter och kan, om tjänsten är aktiverad, få fram en karta över var mobilen är. Där kan du välja att spela upp ett ljud på enheten även om den är i ljudlöst läge samt skicka ett meddelande till mobilen. En guide för hur du använder Hitta min iPhone finns via Apples support (extern länk).

Spärra din enhet

Lyckas du inte hitta din mobiltelefon kan du under din valda enhet i iCloud välja Förlorat läge för att enheten ska bli obrukbar för upphittaren. En instruktion finns via Apple support (extern länk).

Alternativt kan man radera allt innehåll i sin enhet. När du raderar din enhet kommer all information att raderas från enheten och det går inte längre att hitta den med hjälp av Hitta min iPhone. Det går inte att spåra en enhet som du har raderat. Observera att om du tar bort enheten från ditt konto efter att du raderat den, stängs aktiveringslåset av. Det gör att någon annan kan aktivera och använda enheten.

Om du inte aktiverat Hitta min iPhone på förlorade enheten går det inte hitta enheten med den funktionen. Då bör du omgående ändra ditt lösenord för ditt Apple-ID för att förhindra obehöriga från att komma åt din användare i iCloud eller andra tjänster, så som iMessage och iTunes. Du bör även ändra lösenord till andra konton på enheten, så som e-post, Facebook och Twitter.

Polisanmälan

Anmäl att enheten är försvunnen eller har blivit stulen till Polisen genom att ringa 114 14 eller registrera din anmälan via Polisens hemsida (extern länk).

Tänk på att ange ditt IMEI-nummer och operatörens namn, AllTele. Har du inte ditt IMEI-nummer tillhands, kan du kontakta Campusservice och IT via e-post: campusservice@hb.se och be om att få den uppgiften.

Spärra ditt nummer

För att spärra ditt nummer kontaktar du AllTeles företagskundtjänst, telefonnummer: 0910-798030.

Uppge ditt mobilnummer, referensnumret du fick vid polisanmälan samt IMEI-nummer för att spärra ditt abonnemang och telefon. Informationen skickas vidare till alla mobiloperatörer i Europa som är anslutna till säkerhetsnätet så att din mobil spärras även i deras nät. Telefonen kan användas att ringa på fram till dess att spärren aktiveras, därefter endast nödsamtal 112.

Kontakta Campusservice och IT

Informera Campusservice och IT, via e-post: campusservice@hb.se, att din mobil blivit stulen eller borttappad och vilka åtgärder du vidtagit. Behöver du beställa ny telefon gör du det via rekvisition för IT-utrustning och med din chefs godkännande. Rekvisitionsblanketten hittar du under blanketter för Campusservice.

Häva spärren

Har din telefon upphittats efter att du spärrat den och vill häva spärren kontaktar du AllTeles företagskundtjänst, telefonnummer: 0910-798030. Uppge ditt mobilnummer, IMEI-nummer och referensnumret du fick vid polisanmälan. Då kan spärren som gäller den fysiska telefonen upphävas.