Huvudmeny
Till sen anmälan

Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

240 högskolepoäng, heltid 100%

Elever i klassrum

Fascineras du av lärande i skolan? Tar du utmaningen att skapa miljöer som inspirerar till lärande för alla elever i svenska, engelska och matematik? Din uppgift som lärare i årskurs 4-6 är att stimulera eleverna till att utveckla och fördjupa sina kunskaper efter de första åren i skolan.

Under utbildningen står ämneskunskaper i svenska, engelska och matematik i fokus. I utbildningen ingår en termin där du, utifrån ditt eget intresse, väljer att fördjupa dig i något av ämnena bild, musik, samhällsorienterade ämnen eller naturvetenskapliga ämnen och teknik.

För att få en tydlig koppling till yrkeslivet ingår det dels tjugo veckors verksamhetsförlagd utbildning, dels ingår du i en mentorsgrupp som leds av en yrkesverksam lärare.

Som grundlärare i årskurs 4-6 blir du kunnig i dina specifika ämnen, men också i hur undervisning i ämnet kan genomföras för att på ett varierande och språkutvecklande sätt möta elevernas olika behov och lärande. Detta innebär att du utvecklar en medvetenhet om flera aspekter av undervisning, till exempel hur multimodala verktyg och estetiska lärprocesser kan användas. Du får också lära dig hur du kommunicerar och bedömer kunskapsutveckling hos eleverna.

I svenskämnet behandlas såväl förstaspråk- som andraspråkinlärning. Detta sker genom analys och produktion av texter inom olika genrer och texttyper samt en problematisering av hur lärare kan stödja elevers läs- och skrivutveckling genom olika genrepedagogiska modeller.

Dina kunskaper i ämnet matematik fördjupas när du utvecklar kunskaper inom matematikens olika områden. Hur tänker elever kring problemlösning och olika matematiska uppgifter? Hur skapas en intressant och utvecklande miljö för lärande?

För att lära elever att tala, läsa, skriva och förstå engelska utvecklas dina kunskaper om olika metoder för att lära ut ett främmande språk. Verktyg som skönlitteratur, språklekar, sånger, medier och annan skapande verksamhet står i fokus. Inom ramen för engelskakurserna finns möjlighet att genomföra fältstudier i ett engelskspråkigt land för att dels fördjupa dig i engelska språket, dels studera det engelska skolsystemet.

Utbildningen genomsyras av frågeställningar som behandlar hållbar utveckling, inkludering, demokrati, digital kompetens, interkulturalitet och språkutvecklande undervisning i alla ämnen. Under hela utbildningen arbetar du med att utveckla din skriftliga och muntliga uttrycksförmåga. Du har också möjlighet att åka på en utbytestermin i ett annat land.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A.
Eller:
Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

Karriärvägar

Som grundlärare har du din arbetsplats inom de kommunala eller fristående skolorna.

Examen

Grundlärarexamen

Språk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Anmälningsinformation

Anmälningskod: HB-72313
Urval: Betyg 67%, Högskoleprov 33%
Antal platser: 32
Startar: 2017-08-28
Slutar: 2021-06-06
Studieort: Borås
Undervisningsspråk: Svenska
Studietid: Dag

Upplägg

Utbildningen omfattar en utbildningsvetenskaplig kärna om 75 hp, inklusive 15 hp verksamhetsförlagd utbildning, VFU samt ämnes- och ämnesdidaktiska studier om 165 hp inklusive 15 hp ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning inom relevant verksamhet. Inom de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna skriver studenterna ett tvådelat självständigt arbete (examensarbete) som sammanlagt utgör 30 hp. Av de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna utgörs 30 hp av ett tillval som vid Högskolan i Borås utgörs av ett av följande ämnen: samhällsorienterande ämnen, naturorienterande ämnen och teknik, bild eller musik.

I grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 vid Högskolan i Borås betonas vikten av integrering mellan ämnesstudier och ämnesdidaktiska studier samt de estetiska uttrycksformernas betydelse i pedagogisk verksamhet i grundskolan. Alla utbildningar vid Högskolan i Borås har också en profil mot hållbar utveckling och informationssökningskompetens. I grundlärarutbildning med inriktning mot grundskolans årskurs 4-6 ingår också utveckling av en digital kompetens.

I grundlärarutbildningen ingår deltagande i en mentorsgrupp, som leds av en i årskurs 4-6 verksam lärare. Gruppen är ett professionsanknutet komplement till den högskoleförlagda utbildningen och utgör ett forum för diskussioner om teori och beprövad erfarenhet relation till i den kommande yrkesrollen.

Utbildningens struktur

Termin 1 (3 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Utbildningsvetenskaplig kärna I för förskollärare, grundlärare och ämneslärare, 30 hp

Termin 2 (3 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Svenska med didaktisk inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, I, 15 hp
Kurs: Matematik med didaktisk inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, I, 15 hp

Termin 3
Kurs: Samhällsorienterade ämnen för grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 30 hp
Kurs: Naturvetenskap och teknik för grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 30 hp
Kurs: Bild för grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 30 hp
Kurs: Musik för grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 30 hp

Termin 4 (4,5 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Utbildningsvetenskaplig kärna 2.1; Hållbar utveckling och intersektionalitet, 15 hp
Kurs: Utbildningsvetenskaplig kärna 2.2; Specialpedagogiska perspektiv, 7,5 hp
Kurs: Utbildningsvetenskaplig kärna 2.3; Ledarskap, utvecklingsarbete och konflikthantering, 7,5 hp

Termin 5 (4,5 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Engelska med didaktisk inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, I, 15 hp
Kurs: Matematik med didaktisk inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, II, 15 hp

Termin 6 (3 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Svenska med didaktisk inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, II, 15 hp
Kurs: Engelska med didaktisk inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, II, 15 hp

Termin 7 (7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Utbildningsvetenskaplig kärna för grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, III; Vetenskapliga perspektiv, 15 hp, Avancerad nivå
Kurs: Examensarbete, del 1 - kunskapsöversikt, 15 hp

Termin 8 (4,5 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Examensarbete, del 2, 15 hp, Avancerad nivå
Kurs: Utvärdering och bedömning i ämnena svenska, engelska samt matematik för grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 15 hp, Avancerad nivå

Vidare studier

Efter avlagd examen har du behörighet att söka till forskarutbildning.

Övrigt

Delar av utbildningen kan utgöras av utlandsstudier. Under studierna i engelska erbjuds en möjlighet att förlägga två kursveckor till ett engelskspråkigt land.

Porträtt på Christoffer Mossberg

Christoffer drivs av att förmedla kunskap

– Jag känner att jag har blivit mer öppen för nya tankesätt, blivit tryggare i min ledarroll och lärt mig mer om andra kulturer.
Läs hela intervjun

 

Porträtt på Rawan Kadhem

Rawan har siktet inställt

– Mitt största mål i livet är att få jobba med människor och det är anledningen till varför jag valde läraryrket.
Läs hela intervjun

 

 

Johannes Hjelm

Johannes vill se lampan tändas i elevernas ögon

– Jag har alltid velat jobba med människor, och har en bakgrund inom hockey där jag tidigt började som ledare. Därför låg läraryrket nära till hands.
Läs hela intervjun

Utbildningsplan

Utbildningsplan (pdf)
För mer information, se programsida i programtorget

Ladokkod: LAG46
Nivå: Grundnivå
Fastställd av: Utskottet för utbildningar inom pedagogik och lärande, 2017-05-11
Version: 8.2
Gäller från: HT 2017

Allmänna mål

Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(Högskolelagen 1 kap 8§)

Utbildningens mål

Utbildning på avancerad nivå skall

  • innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(Högskolelagen 1 kap 9§,) Lag (2006:173).

För grundlärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som grundlärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.

Kunskap och förståelse
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska studenten

  • visa sådana ämneskunskaper, inbegripet insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
  • visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt,
  • visa fördjupad kunskap om läs-, skriv- och matematikutveckling,
  • visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser,
  • visa kunskap om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, och
  • visa fördjupad kunskap i bedömning och betygsättning.


För grundlärarexamen ska studenten också

  • visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
  • visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
  • visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.


Färdighet och förmåga
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska studenten

  • visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet,
  • visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt, och
  • visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad.


För grundlärarexamen ska studenten också

  • visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
  • visa förmåga att ta tillvara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
  • visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
  • visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
  • visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
  • visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
  • visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
  • visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
  • visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
  • visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
  • visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.


Värderingsförmåga och förhållningssätt
För grundlärarexamen ska studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
  • visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.



Självständigt arbete (examensarbete)
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng i ett eller två av de ämnen som studeras inom respektive inriktning.

Övrigt
Av examensbeviset ska det framgå vilken inriktning studenten har fullgjort.
För grundlärarexamen ska också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.

Lokala mål vid Högskolan i Borås
Vid Högskolan i Borås ska studenten

  • visa förmåga att med utgångspunkt i ett inkluderande synsätt på den pedagogiska verksamheten, arbeta så att alla barn ges möjlighet till full delaktighet och gemensamt ansvarstagande,
  • kunna redogöra för och problematisera betydelsen av ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter på hållbar utveckling och relatera dessa kunskaper till den kommande yrkesrollen,
  • visa förmåga att använda, analysera och värdera estetiska lärprocesser som ett redskap för barns lärande och utveckling,
  • utveckla ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt i sin relation till information, informationskällor och informationssökning, och
  • visa en digital kompetens som är relevant för yrkesprofessionen genom att kunna använda olika digitala verktyg, kunna designa lärandemiljöer med stöd av digitala verktyg samt kunna kritiskt granska olika former av digitalt material och sociala medier.

Innehåll

Utbildningen omfattar en utbildningsvetenskaplig kärna om 75 hp, inklusive 15 hp verksamhetsförlagd utbildning, VFU samt ämnes- och ämnesdidaktiska studier om 165 hp inklusive 15 hp ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning inom relevant verksamhet. Inom de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna skriver studenterna ett tvådelat självständigt arbete (examensarbete) som sammanlagt utgör 30 hp. Av de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna utgörs 30 hp av ett tillval som vid Högskolan i Borås utgörs av ett av följande ämnen: samhällsorienterande ämnen, naturorienterande ämnen och teknik, bild eller musik.

I grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 vid Högskolan i Borås betonas vikten av integrering mellan ämnesstudier och ämnesdidaktiska studier samt de estetiska uttrycksformernas betydelse i pedagogisk verksamhet i grundskolan. Alla utbildningar vid Högskolan i Borås har också en profil mot hållbar utveckling och informationssökningskompetens. I grundlärarutbildning med inriktning mot grundskolans årskurs 4-6 ingår också utveckling av en digital kompetens.

I grundlärarutbildningen ingår deltagande i en mentorsgrupp, som leds av en i årskurs 4-6 verksam lärare. Gruppen är ett professionsanknutet komplement till den högskoleförlagda utbildningen och utgör ett forum för diskussioner om teori och beprövad erfarenhet relation till i den kommande yrkesrollen.

Utbildningens struktur

Termin 1 (3 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Utbildningsvetenskaplig kärna I för förskollärare, grundlärare och ämneslärare, 30 hp

Termin 2 (3 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Svenska med didaktisk inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, I, 15 hp
Kurs: Matematik med didaktisk inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, I, 15 hp

Termin 3
Kurs: Samhällsorienterade ämnen för grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 30 hp
Kurs: Naturvetenskap och teknik för grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 30 hp
Kurs: Bild för grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 30 hp
Kurs: Musik för grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 30 hp

Termin 4 (4,5 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Utbildningsvetenskaplig kärna 2.1; Hållbar utveckling och intersektionalitet, 15 hp
Kurs: Utbildningsvetenskaplig kärna 2.2; Specialpedagogiska perspektiv, 7,5 hp
Kurs: Utbildningsvetenskaplig kärna 2.3; Ledarskap, utvecklingsarbete och konflikthantering, 7,5 hp

Termin 5 (4,5 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Engelska med didaktisk inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, I, 15 hp
Kurs: Matematik med didaktisk inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, II, 15 hp

Termin 6 (3 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Svenska med didaktisk inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, II, 15 hp
Kurs: Engelska med didaktisk inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, II, 15 hp

Termin 7 (7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Utbildningsvetenskaplig kärna för grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, III; Vetenskapliga perspektiv, 15 hp, Avancerad nivå
Kurs: Examensarbete, del 1 - kunskapsöversikt, 15 hp

Termin 8 (4,5 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Examensarbete, del 2, 15 hp, Avancerad nivå
Kurs: Utvärdering och bedömning i ämnena svenska, engelska samt matematik för grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 15 hp, Avancerad nivå

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A.
Eller:
Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

Examen

Avklarad utbildning leder till Grundlärarexamen 240 högskolepoäng på avancerad nivå mot arbete i grundskolans årskurs 4-6. (Degree of Master of Arts in Primary Education - School Years 4-6).

Utfärdande av examensbevis sker efter ansökan på särskilt formulär. Mer information finns på högskolans webbplats.

Studentinflytande och utvärdering

Lärarutbildningen har ett särskilt ansvar för att arbeta aktivt med studentinflytande både för att säkerställa kvaliteten i utbildningen och inför studentens kommande yrkesroll.
Hela utbildningen, delar av utbildningen såväl som enskilda kurser ska värderas och utvärderas kontinuerligt och återkopplas till alla aktörer i utbildningen. Alla kurser utvärderas efter avslutad kurs och från och med termin 2 planeras alla kurser i samråd med studenter. Omfattar kursen 15 högskolepoäng eller mer skall också utvärdering ske vid minst ett tillfälle under kursens gång. Vid såväl kurs- som programutvärderingar ska resultat delges både studenter och personal.

Övrigt

Delar av utbildningen kan utgöras av utlandsstudier. Under studierna i engelska erbjuds en möjlighet att förlägga två kursveckor till ett engelskspråkigt land.

Kontakt

Kontakta Studievägledningen
För frågor om antagning, kontakta Antagningen
För övriga frågor, kontakta Studentexpeditionen