Huvudmeny
Till sen anmälan

Svenska som andraspråk, åk 7-9, 1-45 hp - ingår i Lärarlyftet (Uppdragsutbildning)

45 högskolepoäng, deltid 50% – distans

Kursen pågår 2017-01-19-2019-03-16.
Schema för campusträffarna finns här. 

Innehåll

Delkurs 1: Flerspråkighet i ett mångkulturellt samhälle, 15 hp
Delkursen belyser och problematiserar ämnet svenska som andraspråk utifrån ett historiskt och sociolingvistiskt perspektiv. Aktuella styrdokument i skolämnet svenska som andraspråk granskas och tolkas utifrån såväl ett ämnesdidaktiskt som läroplansteoretiskt perspektiv med särskild tonvikt på frågor rörande skolans uppdrag, förutsättningar och möjligheter att stimulera elevens språkutveckling. Därutöver belyses och problematiseras sambandet mellan språk och identitet och språkets roll som etnisk markör samt synliggörs sambandet mellan språkliga kommunikationsmönster och individers och gruppers möjligheter att fungera i och medverka till ett flerspråkigt och mångkulturellt samhälle. Grundläggande terminologi inom andraspråksforskning introduceras och problematiseras. Vidare genomgås forskning kring språk- och kunskapsutvecklande processer samt förstaspråkets betydelse för språk- och kunskapsutvecklingen. Genomgående i delkursen diskuteras och problematiseras hur mottagandet av nyanlända/nyinflyttade elever i svenska som andraspråk kan genomföras i en inkluderande miljö.


Delkurs 2: Andraspråksutveckling, 10 hp
Vetenskapliga teorier om andraspråksinlärning som interimspråksutveckling genomgås liksom förstaspråkets betydelse för elevernas kunskapsutveckling. Vidare belyses hur man kan arrangera den pedagogiska praktiken för att stötta också denna utveckling t ex med stöd av modersmålslärares och studiehandledares kompetens. Vidare diskuteras hur skönlitteratur, estetiska uttrycksformer och multimodalitet kan användas för att främja och stödja språkutvecklingen. Delkursen belyser det svenska språkets uppbyggnad och struktur i ett jämförande och kontrastivt perspektiv samt erbjuder en orientering i språktypologi och språksläktskap. Den språksemiotiska terminologin används vid analys och kritisk granskning av skönlitteratur, bild och film, såväl muntligt som skriftligt. Aktuell forskning om kartläggning av nyanlända och nyinflyttade andraspråkselevers kunskaper belyses för att möjliggöra en pedagogisk planering för eleven i skolans olika ämnen.


Delkurs 3: Bedömning i svenska som andraspråk, 5 hp
Delkurs tre belyser och problematiserar språkutveckling och läs- och skrivutveckling ur ett andraspråksperspektiv. Fokus vilar dels på olika faktorer som påverkar språkutveckling och språkinlärning, dels på pedagogiska strategier som kan främja och stödja språkinlärningen hos flerspråkiga elever. I delkursen introduceras även olika mätinstrument för bedömning och dokumentation av flerspråkiga elevers språkliga progression, exempelvis performansanalys och processbarhetsteorin, vilka studenten ges möjlighet att pröva vid analys av elevtexter. Nationella proven i svenska och svenska som andraspråk problematiseras och kontrasteras. Problematiken kring bedömning av andraspråkselevernas faktiska kunskaper i svenska språket och i övriga skolämnen diskuteras utifrån olika perspektiv.


Delkurs 4: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, 7,5 hp
Delkursen fördjupar perspektiven på språkutveckling ur ett andraspråksperspektiv. Fokus vilar dels på språkutveckling och språkinlärning, vilka belyses med stöd i ämnesteoretisk och ämnesdidaktisk forskning, dels på hur undervisning för främjande av språkutveckling för flerspråkiga elever kan arrangeras. I anslutning härtill läses, kritiskt granskas och prövas genrepedagogiska modeller samt diskuteras hur dessa kan användas i undervisningen. Vidare belyses, problematiseras och exemplifieras hur de estetiska uttrycksformerna kan användas för att främja flerspråkiga elevers språkutveckling och lärande. De praktiskt- estetiska ämnenas betydelse för lärande relateras till interkulturell pedagogik. Vidare belyses och problematiseras hur begreppet hållbar utveckling i gällande styrdokument för skolan kan utgöra innehåll och perspektiv i undervisningen i svenska som andraspråk. Detta sker genom ett temaarbete där studenten planerar och genomför ett språkutvecklande arbete där digitala verktyg och estetiska uttrycksformer genomsyrar innehåll och arbetsformer. Utifrån forskning och aktuell debatt belyses etiska och juridiska regler samt granska de nya mediernas roll i barns och ungas liv och hur digitala redskap kan användas språkutvecklande.

Delkurs 5: Bedömning och andraspråkslärarens roll i skolans verksamhet, 7,5 hp
Delkursen lyfter fram andraspråkslärarens roll som interkulturell språkutvecklande expert i skolans verksamhet när det gäller språkutveckling i skolans olika ämnen. Handledarrollen synliggörs och diskuteras liksom hur språkutvecklande och normkritiskt arbete kan bedrivas.
Vidare synliggörs och diskuteras skilda sätt att se på bedömning, utvärdering och betygsättning av elevers språkutveckling i ett andraspråksperspektiv. Olika metoder, tester och prov för att bedöma och utvärdera andraspråksinlärares språkfärdigheter på olika nivåer problematiseras och kritiskt granskas. Särskild tonvikt läggs på kontinuerlig bedömning och dokumentation av andraspråksutvecklingen där till exempel performansanalys och självskattning behandlas.

Förkunskapskrav

Behörighetsgivande lärarexamen och undervisande i svenska som andraspråk i åk 7-9 utan att vara ämnesbehörig

Språk

Undervisningen bedrivs på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisningsform

Undervisningen i kursen består av

Delkurs 1: Flerspråkighet i ett mångkulturellt samhälle, 15 hp

  • föreläsningar
  • seminarier
  • fältstudier
  • workshops


Delkurs: Andraspråksutveckling, 10 hp

  • föreläsningar
  • seminarier
  • fältstudier
  • workshops


Delkurs 3: Bedömning i svenska som andraspråk, 5 hp

  • föreläsningar
  • seminarier
  • fältstudier
  • workshops


Delkurs 4: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, 7,5 hp

  • föreläsningar
  • seminarier
  • fältstudier
  • workshops


Delkurs 5: Bedömning och andraspråkslärarens roll i skolans verksamhet, 7,5 hp

  • föreläsningar
  • seminarier
  • fältstudier
  • workshops

Övrigt

Kursen är en uppdragsutbildning inom Lärarlyftet.

Anmälningsinformation

Anmälningskod: HB-99871
Urval: Lottning
Antal platser: 40
Startar: 2017-01-19
Slutar: 2017-06-04
Studieort: Borås
Undervisningsspråk: Undervisningen bedrivs på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Träffar: 6
Studietid: Blandade tider

Kursplan

Kursplanen är ej fastställd.

Kontakt

För utbildningsfrågor:
Kontaktperson Jaana Ben Maaouia
Kontakta Studievägledningen
För frågor om antagning: Kontakta Antagningen
För övriga frågor: Kontakta StudentCentrum