Huvudmeny
Till anmälan

Förskollärarutbildning

210 högskolepoäng, heltid 100%

Barn på förskola

Lek, utveckling och lärande har en central och framträdande plats i förskollärarutbildningen. Förutom att du får en helhetssyn på barn så får du också verktyg för att skapa kreativa miljöer och metoder för lärandet. Utbildningen vänder sig till dig som vill arbeta med barn i åldern ett till fem år och vill ha en kompetens som är eftertraktad.

I det förskolepedagogiska området kommer du bland annat lära dig om lekens betydelse, barns utveckling och lärande, barnlitteratur, bild, rörelse, musik och drama. Du fördjupar även dina kunskaper om digitala lärprocesser med yngre barn samt digital kompetens i din roll som förskollärare.

Du kommer också att lära dig om barns matematiska begreppsbildning, språkutveckling och läs- och skrivutveckling samt naturvetenskap och teknik ur ett förskoleperspektiv. Arbetet med barn ska genomsyras av barns inflytande och demokratiska värderingar och präglar därför utbildningen.

Ledarskap, konflikthantering och sociala relationer är ett annat viktigt fokus, tillsammans med studier om förskolans historia, uppdrag och hur du kan arbeta tematiskt.

Du blir helt enkelt väl förberedd för din roll som förskollärare genom att du utvecklar kunskap och förmåga att planera, genomföra, dokumentera, utvärdera samt utveckla förskoleverksamhet både för inne- och utemiljö.

För att få en tydlig koppling till yrkeslivet ingår det dels verksamhetsförlagd utbildning (VFU), dels ingår du i en mentorsgrupp som leds av en yrkesverksam förskollärare.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A.
Eller:
Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

Karriärvägar

Efter avlagd förskollärarexamen arbetar du i förskola.

Examen

Förskollärarexamen

Språk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Anmälningsinformation

Anmälningskod: HB-72312
Sista anmälningsdag: 2017-04-18
Urval: Betyg 67%, Högskoleprov 33%
Antal platser: 77
Startar: 2017-08-28
Slutar: 2021-01-17
Studieort: Varberg
Undervisningsspråk: Svenska
Studietid: Dag

Upplägg

Utbildningen omfattar två områden: en utbildningsvetenskaplig kärna om 75 hp, där 15 hp verksamhetsförlagd utbildning, VFU, ingår samt studier inom det förskolepedagogiska området om 120 hp inklusive 15 hp verksamhetsförlagd utbildning. All verksamhetsförlagd utbildning förläggs inom relevant verksamhet. Förskollärarstudenterna skriver ett självständigt arbete (examensarbete) om 15 hp med anknytning till det förskolepedagogiska området.

I förskollärarutbildningen vid Högskolan i Borås betonas vikten av integrationen mellan ämnesstudier och ämnesdidaktiska studier samt de estetiska uttrycksformernas och lekens betydelse i pedagogisk verksamhet i förskola och förskoleklass. Alla utbildningar vid Högskolan i Borås har också en profil mot hållbar utveckling och informationssökningskompetens. I förskollärarutbildningen ingår också utveckling av en digital kompetens.

I förskollärarutbildningen ingår deltagande i en mentorsgrupp, som leds av en verksam förskollärare. Gruppen är ett professionsanknutet komplement till den högskoleförlagda utbildningen och utgör ett forum för diskussioner om teori och beprövad erfarenhet i relation till den kommande yrkesrollen.

30 hp av förskollärarutbildningen ligger på avancerad nivå för att möjliggöra för studenten att efter ytterligare en termins studier kunna bli behörig för forskarutbildning.

Utbildningens struktur

Termin 1 (3 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Utbildningsvetenskaplig kärna I för förskollärare, grundlärare och ämneslärare, 30 hp

Termin 2 (6 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Barnet och förskolan förskoledidaktiska aspekter, 30 hp

Termin 3
Kurs: Barn, kultur och kommunikation i ett förskoledidaktiskt perspektiv, 30 hp

Termin 4 (4,5 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Förskoledidaktiska perspektiv på barn, naturvetenskap och teknik, 30 hp

Termin 5
Kurs: Utbildningsvetenskaplig kärna för förskollärare II, 22,5 hp, varav verksamhetsförlagd utbildning, 3 hp
Delkurs 1: Demokratins villkor, 16,5 hp
Delkurs 2: Specialpedagogiskt perspektiv, 6 hp
Kurs: Didaktik, estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik, 30 hp, Avancerad, varav verksamhetsförlagd utbildning, 4,5 hp. Av kursens 30 hp läses 7,5 hp termin 5.

Termin 6
Kurs: Didaktik, estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik, 30 hp, Avancerad, varav verksamhetsförlagd utbildning 4,5 hp. Av kursens 30 hp läses 22,5 hp termin 6
Kurs: Utbildningsvetenskaplig kärna för förskollärare II; Vetenskapliga perspektiv, 7,5 hp

Termin 7 (9 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Utbildningsvetenskaplig kärna för förskollärare III; Ledarskap och konflikthantering, 15 hp
Kurs: Examensarbete; Att utforska pedagogiskt arbete för förskollärare, 15 hp

Vidare studier

Efter kompletterande studier om 30 högskolepoäng, en termin, på avancerad nivå är du behörig att söka forskarutbildning

Övrigt

Utbildningen kan kompletteras med en påbyggnadsutbildning i pedagogiskt arbete om 30 hp och studenten blir då behörig att söka till forskarutbildning.

Delar av utbildningen kan utgöras av utlandsstudier.

Denna utbildningsplan har dnr 439-13.

Olivia Eriksson

Olivia Eriksson:
"Barnen gör mig kreativ"

– Barn tänker i helt andra banor än vi vuxna. De sätter inte upp en massa konstiga gränser för sig själva och de gör nästan allting i nuet. Det är häftigt, tycker jag.
Läs hela intervjun här.

Utbildningsplan

Utbildningsplan i pdf
För mer information, se programsida i programtorget

Ladokkod: LGFÖR
Nivå: Grundnivå
Fastställd av: Utskottet för utbildningar inom pedagogik och lärande, 2016-06-13
Version: 10.0
Gäller från: HT 2016

Allmänna mål

Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(Högskolelagen 1 kap 8§)

Utbildningens mål

För förskollärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som förskollärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.


Kunskap och förståelse
För förskollärarexamen ska studenten

  • visa sådana kunskaper inom det förskolepedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
  • visa sådana förskoledidaktiska och ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för yrkesutövningen,
  • visa fördjupad kunskap om barns kommunikation och språkutveckling,
  • visa kunskap om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning,
  • visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
  • visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
  • visa kunskap om praktiska och estetiska läroprocesser,
  • visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
  • visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.


Färdighet och förmåga
För förskollärarexamen ska studenten

  • visa fördjupad förmåga att möta barnens behov av omsorg och att skapa förutsättningar, inbegripet genom lek och skapande verksamhet, för alla barn att lära och utvecklas,
  • visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet,
  • visa förmåga att ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje barns lärande och utveckling,
  • visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling,
  • visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
  • visa förmåga att observera, dokumentera och analysera barns allsidiga lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med vårdnadshavare,
  • visa förmåga att kommunicera och förankra förskolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,


  • visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn,
  • visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
  • visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
  • visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
  • visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.


Värderingsförmåga och förhållningssätt
För förskollärarexamen ska studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn och deras vårdnadshavare,
  • visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.


Självständigt arbete (examensarbete)
För förskollärarexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom det förskolepedagogiska området.

Lokala mål vid Högskolan i Borås
Vid Högskolan i Borås ska studenten

  • visa förmåga att med utgångspunkt i ett inkluderande synsätt på den pedagogiska verksamheten, arbeta så att alla barn ges möjlighet till full delaktighet och gemensamt ansvarstagande
  • kunna redogöra för och problematisera betydelsen av ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter på hållbar utveckling och relatera dessa kunskaper till den kommande yrkesrollen
  • visa förmåga att använda, analysera och värdera estetiska lärprocesser som ett redskap för barns lärande och utveckling
  • utveckla ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt i sin relation till information, informationskällor och informationssökning
  • visa en digital kompetens som är relevant för yrkesprofessionen genom att kunna använda olika digitala verktyg, kunna designa lärandemiljöer med stöd av digitala verktyg samt kunna kritiskt granska olika former av digitalt material och sociala medier.

Innehåll

Utbildningen omfattar två områden: en utbildningsvetenskaplig kärna om 75 hp, där 15 hp verksamhetsförlagd utbildning, VFU, ingår samt studier inom det förskolepedagogiska området om 120 hp inklusive 15 hp verksamhetsförlagd utbildning. All verksamhetsförlagd utbildning förläggs inom relevant verksamhet. Förskollärarstudenterna skriver ett självständigt arbete (examensarbete) om 15 hp med anknytning till det förskolepedagogiska området.

I förskollärarutbildningen vid Högskolan i Borås betonas vikten av integrationen mellan ämnesstudier och ämnesdidaktiska studier samt de estetiska uttrycksformernas och lekens betydelse i pedagogisk verksamhet i förskola och förskoleklass. Alla utbildningar vid Högskolan i Borås har också en profil mot hållbar utveckling och informationssökningskompetens. I förskollärarutbildningen ingår också utveckling av en digital kompetens.

I förskollärarutbildningen ingår deltagande i en mentorsgrupp, som leds av en verksam förskollärare. Gruppen är ett professionsanknutet komplement till den högskoleförlagda utbildningen och utgör ett forum för diskussioner om teori och beprövad erfarenhet i relation till den kommande yrkesrollen.

30 hp av förskollärarutbildningen ligger på avancerad nivå för att möjliggöra för studenten att efter ytterligare en termins studier kunna bli behörig för forskarutbildning.

Utbildningens struktur

Termin 1 (3 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Utbildningsvetenskaplig kärna I för förskollärare, grundlärare och ämneslärare, 30 hp

Termin 2 (6 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Barnet och förskolan förskoledidaktiska aspekter, 30 hp

Termin 3
Kurs: Barn, kultur och kommunikation i ett förskoledidaktiskt perspektiv, 30 hp

Termin 4 (4,5 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Förskoledidaktiska perspektiv på barn, naturvetenskap och teknik, 30 hp

Termin 5
Kurs: Utbildningsvetenskaplig kärna för förskollärare II, 22,5 hp, varav verksamhetsförlagd utbildning, 3 hp
Delkurs 1: Demokratins villkor, 16,5 hp
Delkurs 2: Specialpedagogiskt perspektiv, 6 hp
Kurs: Didaktik, estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik, 30 hp, Avancerad, varav verksamhetsförlagd utbildning, 4,5 hp. Av kursens 30 hp läses 7,5 hp termin 5.

Termin 6
Kurs: Didaktik, estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik, 30 hp, Avancerad, varav verksamhetsförlagd utbildning 4,5 hp. Av kursens 30 hp läses 22,5 hp termin 6
Kurs: Utbildningsvetenskaplig kärna för förskollärare II; Vetenskapliga perspektiv, 7,5 hp

Termin 7 (9 hp verksamhetsförlagd utbildning)
Kurs: Utbildningsvetenskaplig kärna för förskollärare III; Ledarskap och konflikthantering, 15 hp
Kurs: Examensarbete; Att utforska pedagogiskt arbete för förskollärare, 15 hp

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A.
Eller:
Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

Examen

Avklarad utbildning leder till Förskollärarexamen 210 högskolepoäng på grundnivå, (Degree of Bachelor of Arts in Pre-School Education).

Utfärdande av examensbevis sker efter ansökan på särskilt formulär. Mer information finns på högskolans webbplats.

Studentinflytande och utvärdering

Lärarutbildningen har ett särskilt ansvar för att arbeta aktivt med studentinflytande både för att säkerställa kvaliteten i utbildningen och inför studentens kommande yrkesroll.
Hela utbildningen, delar av utbildningen såväl som enskilda kurser ska värderas och utvärderas kontinuerligt och återkopplas till alla aktörer i utbildningen. Externa aktörer deltar vid utvärdering i Utbildningsrådet för lärarutbildningen. Alla kurser planeras i samråd med studenter och utvärderas efter avslutad kurs. Omfattar kursen 15 högskolepoäng eller mer skall också utvärdering ske vid minst ett tillfälle under kursens gång. Vid såväl kurs- som programutvärderingar ska resultat delges både studenter och personal.

Övrigt

Utbildningen kan kompletteras med en påbyggnadsutbildning i pedagogiskt arbete om 30 hp och studenten blir då behörig att söka till forskarutbildning.

Delar av utbildningen kan utgöras av utlandsstudier.

Denna utbildningsplan har dnr 439-13.

Kontakt

För utbildningsfrågor:
Programansvarig Anna-Carin Bogren
Kontakta Studievägledningen
För frågor om antagning: Kontakta Antagningen
För övriga frågor: Kontakta StudentCentrum


Högskolan i Borås

Öppet hus


Nyfiken på Högskolan i Borås? Då är du välkommen att besöka oss på Öppet hus den 13 mars 2017. Läs mer om Öppet hus här.