Huvudmeny

Här föds framtidens handel

I en fejkad butiksmiljö i Borås testas ny teknik för framtidens shopping. I labbet möts forskare och handelsföretag i ett unikt projekt, som drivs av SIIR, Swedish Institute for Innovative Retailing, vid Högskolan i Borås.

Presentation av innovationer i Handelslabbet

– Vårt mål är att handelsföretagen ska få så mycket lust och så många idéer att de testar något nytt när de kommer hem. Då har vi lyckats, säger Malin Sundström, forskare och akademisk föreståndare för SIIR.
En rad pilotprojekt är redan i full gång. Det kan handla om hur konsumenter kan använda sig av mobiltelefonen inne i butiken eller hur de får information, när gränsen mellan att handla online och offline suddas ut. Alla varor är märkta och går att ta med till en lässtation i butiken. När man skannar produkten får man information om den och kan på så sätt jämföra olika produkter med varandra.

Fokus på både handlare och konsumenter

Under hösten finansieras labbet till stor del av Sjuhärads kommunalförbund. Bland de första deltagande företagen finns allt ifrån små handlare som Milook Sweden och Resalätt.nu till Hemtex och Ellos. Främst riktar sig labbet till små- och medelstora företag, som inte själva har råd att ta fram den här sortens teknik och kunskap.
Bild på Henrik Kihlberg och Malin Sundström– Det har inte varit svårt att hitta företag som vill vara med, tvärtom, säger Malin Sundström.
Kunskaperna och insikterna från handelslabbet ska inte främst gynna handlarna. Fokus ligger minst lika mycket på konsumenterna, berättar Gunnar Hellsten, senior rådgivare på SIIR.
– Vi ska inte få kunderna att köpa mer, utan att köpa rätt. Returer kostar företagen mycket pengar och felköp slösar på jordens resurser.
En av samarbetspartnerna är företaget Strålfors, som arbetar med kommunikationslösningar.
– Vi vill ju att kommunikationen ska ha effekt, därför vill vi lära oss mer om våra kunders utmaningar. Hur man får kunder till butiken, till exempel.
Det menar Henrik Kihlberg, försäljningschef för divisionen marknadskommunikation på Strålfors.
Att experimenten har fått ett eget rum tycker han gör hela kunskapsutbytet mer kreativt.
– De demos som finns här gör att man ser på framtidens handel på ett nytt sätt.

Text: Lina Färm
Foto: Klas Svensson 

Läs mer

Den här artikeln har publicerats i högskolans forskningsmagasin 1866. Läs mer om magasinet här.