Huvudmeny

Mat som turistmål

När blir maten värd en resa? Ett varierat utbud och identitet i varan gör att turister åker långväga för att köpa mat. Karin M Ekström, professor i företagsekonomi och konsumtionsforskare vid Högskolan i Borås, har studerat kulinarisk turism i Sverige.

Tillsammans med etnologen och matforskaren Håkan Jönsson, docent vid Lunds universitet, har hon rest runt i Skåne och Sjuhäradsbygden för att förstå framväxten av kulinarisk turism och vilka villkor, möjligheter och utmaningar entreprenörerna upplever.

Kulinarisk turism definieras i studien som att mat och dryck är en viktig del av resan. I forskningsprojektet har de studerat 28 kulinariska besöksmål och tre evenemang. De har bland annat besökt potatisodlare, vingårdar, mejeri, matmässor, Eurovision Song Contest i Malmö och Gekås i Ullared. Utöver det har de också intervjuat olika utvecklingsorganisationer.

– Alla besök vi gjorde var speciella och intressanta. Människorna bakom verksamheterna är entreprenörer som brinner för det de gör. Och de spelar en viktig roll i utvecklingen av Sverige som matland, säger hon.

Kulinarisk turism - en stor utmaning

I Sverige i dag präglas livsmedelsmarknaden av oligopol med ett fåtal företag som dominerar marknaden. Fokus ligger på lågt pris och stora volymer. Och matvarorna i butikerna kommer ofta från multinationella företag.

– Fokus på låga priser är ett problem då utbudet blir begränsat och matkvaliteten inte får den uppmärksamhet som behövs.

Karin M Ekström

Karin M Ekström berättar att det är svårt att starta en verksamhet inom kulinarisk turism – det är dyrt att köpa en gård, tidskrävande att driva verksamheten och det tar mycket engagemang. Och det går inte att konkurrera med de stora kedjorna om pris.

– Däremot går det att konkurrera med att kunden ser varifrån varan kommer, det är inte bara en burk. Industrialiseringen medförde att kontakter mellan producenter och konsumenter suddades ut. Människor vet ofta inte var, hur eller av vem maten är producerad, säger Karin M Ekström.

– Dessutom blir upplevelsen av att besöka butiken viktig då det blir en social aktivitet. Näthandel i all ära, men reella möten mellan människor ska man definitivt inte underskatta, fortsätter hon. Många av aktörerna de besökte hade inte klarat sin verksamhet om de inte etablerat sig som turistattraktioner. Tack vare det får många av dem både kort- och långväga besök.

Projekt har blivit bok

Projektet har bland annat resulterat i boken ”På resa i matlandet” som går att köpa i bokhandlarna.

Projektet finansieras av BFUF, Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Läs mer

Mer om Karin M Ekström.

Text: Anna Kjelsson
Foto: Lars Ardarve