Huvudmeny

2017-03-13 08:00

Nya mönster framträder när temperaturen ändras


Tänk dig ett enfärgat stycke tyg, som plötsligt visar ett färgsprakande mönster när den omgivande temperaturen ändras. Vid ytterligare temperaturändring dyker ett helt annat mönster upp. Doktoranden Marjan Kooroshnia vid Textilhögskolan har utvecklat metoder som möjliggör just sådana förändringar. De visas nu på Textilmuseet.

– I min forskning har jag gjort en serie av designexperiment för att skapa arbetsmetoder för termokromiska färger vid textiltryck, säger hon. Nu hoppas jag att designers och andra forskare vidareutvecklar dessa metoder. I min forskning har jag också utarbetat ett par pedagogiska hjälpmedel för att visualisera hur de här förändringarna fungerar. Vi behöver också en ny vokabulär och ett nytt färgsystem för att förstå hur termokromiska färger uppför sig i relation till andra, statiska pigment och olika temperaturer.

Termokromiska färger är sådana som ändrar kulör när temperaturen ändras. Marjan Kooroshnia inledde sin forskning med att utgå från redan befintliga beskrivningar av hur flytande färg kunde blandas för att vid vissa temperaturer ändra från en färg till en annan, eller från en färg till färglös. Färgerna syns tydligt vid temperaturer lägre än deras aktiveringstemperatur, och när de hettas upp blir de färglösa eller svagt färgade. Vanligtvis brukar de blandas med ett statiskt pigment för att kunna ändras från en färg till en annan.

Designade ett speciellt mönster

– Jag ville undersöka deras egenskaper och möjligheter: vad som hände om man använde andra recept än de befintliga. Efter en mängd tester i labbet lyckades jag blanda till färgen så att den såg likadan ut vid en given temperatur, men att vissa delar av trycket ändrade färg vid en annan temperatur. För att visualisera detta designade jag mönster där metoden användes.

Därefter har hon gått vidare steg för steg och gjort recept för hur färgen kan blandas, så att ett till synes enfärgat tyg kan visa fram ett tryckt mönster i en mängd olika färger när temperaturen ändras. Eftersom det går att få tag på pigment som ändrar kulör vid olika temperaturer, till exempel vid 27 eller 37 grader, testade hon också att lägga dessa pigment ovanpå varandra. Det möjliggör att tyget kan se enfärgat ut vid 20 grader, få mönster i olika färger vid 27 grader och mönster i helt andra färger vid 37 grader. Och så vidare. Metoden kan vara lite svårt att visualisera, och därför har hon även designat tryckta mönster för att illustrera varje steg av sina experiment. 

Ställer ut på Textilmuseet

I samband med hennes disputation den 14 mars kommer en utställning att öppna på Textilmuseet i Borås, där det finns mängder av exempel att se och lära av. Med hjälp av hårtorkar kan besökarna värma upp tygerna och se vad som händer.

Marjan Kooroshnia har också skapat pedagogiska hjälpmedel som kan underlätta förståelsen för metoden. Ett består av olika färgprover som kan placeras ut längs en stor, konstgjord termometer. Ett annat är färgskalor där hon grad för grad har följt och dokumenterat exakt vad som händer när tygtrycket går från en färg till en annan när det hettas upp och kyls ned igen. Utöver detta har hon påbörjat utvecklingen av en variant på färgcirkeln, som ska kunna användas för att lära sig tänka och förstå på vilket sätt färgerna ändras med den termokromiska tryckfärgen. Det system som hittills fungerar bäst är pyramidformat, men det kan tänkas att den behöver vidareutvecklas för att stämma ännu bättre.

– Jag ser det som att jag med min forskning har gjort en liten trädplanta, säger Marjan Kooroshnia. Nu får andra designers och forskare göra så att plantan växer. Den kanske kommer att växa till sig bra i en växtbädd av datavetenskap, med en elektronisk sol, eller i en växtbädd av modedesign. Det ska bli väldigt spännande att se vad som händer.

Disputerar 14 mars

Disputationen äger rum en 14 mars kl. 10:00-12:00 i Textilmuseet, 2:a våning.
Opponent: Dr. Sara Robertson, University of Dundee
Huvudhandledare: Hanna Landin
Ämne: Textildesign

Läs avhandlingen "On textile printing with thermochromic inks." 

Kontakt för mer information:

Marjan Kooroshnia
Mobil: 0761 72 39 23
E-post: marjan.kooroshnia@hb.se

Text och foto: Lena M Fredriksson