Huvudmeny

2017-09-13 10:00

Gästforskare hos SIIR


Möt två av SIIR:s internationella gästforskare som nyligen har varit på besök i Borås.

James Reardon

Living in: Greeley, Colorado, USA
Home University: Monfort College of Business
Research area: My research interest revolve around Retailing, E-Commerce and Global Consumer behavior.

What is your connection with SIIR ?
- I have been visiting Sweden on a joint grant between Borås and Skövde for the past 5 years. The last 2 has been spent at Borås. Because of my research interests, most of my work related to this grant has been with SIIR.

What is the purpose of your visit in Borås this time?
Conduct and arrange research that we shall execute in October and November

James Reardon, gästforskare vid SIIRIs there any difference between the Swedish customer and the American one? In what way?
-Yes, Swedish tend to be less materialistic, more concerned about sustainability (Ecological and natural products), and much more tolerant of government intervention in commerce (specifically regarding regulation and taxes).

What is your opinion of the importance of social media channels for the retail companies?
 - While it is trendy and very popular, it is suffering the same growing pains as much new media – moving from using it because it is ‘the thing to do’ to making it effective and using it efficiently.


Christine Lundberg

Bor i: Portsmouth, UK
Arbetar vid: University of Surrey, UK
Forskningsområde och specialintresse: populärkultur, turism, evenemang, fans, fandoms, communites, digitalisering.
Intresse som jag brinner för utanför forskningen: Snorklingsentusiast!

Du är gästforskare vid SIIR, vad innebär det?
- I projektet som jag är engagerad i vid SIIR (finansierat av Sparbanksstiftelsen Sjuhärad) ingår att arbeta med kollegorna på SIIR i olika delprojekt kopplat till gränslandet mellan populärkultur och detaljhandel, shoppingturism, och lojalitet och digitalisering. I detta arbete produceras akademiska outputs såsom konferenspresentationer och artiklar samt sökande av forskningsfinansiering. Centralt för projektet är samtal och kunskapsöverföring med detaljhandelns intressenter.

Vad står på schemat när du besöker Borås denna gång?
- Denna gång har vi ett möte med Borås Stad inbokat, samt arbete med ett antal akademiska outputs, SIIR:s frukostmöte med SIIR personal och partners. Kanske hinner vi med att producera en ny bloggpost för SIIR:s bloggportal också.

Christine Lundberg, gästforskare vid SIIRDu arbetar i Storbritannanien. Är det någon skillnad mellan den svenska och brittiska konsumenten? På vilket sätt?
- Mitt intryck är att svenskar i större utsträckning är trygghetssökande och miljömedvetna jämfört med britterna. För britterna å andra sidan, är smidighet och hastighet viktigt, samt pris och goda sociala interaktioner vid köp. I butikerna ser man kanske ännu större skillnad mellan länderna.
I UK är butiksutrymmen mycket mindre och paradoxalt mycket fler personal jämfört med svenska butiker.

Vad är din uppfattning om betydelsen av sociala medier för handelsrelaterade företag?
- Min uppfatting är att det finns mycket mer att göra med sociala medier bland handelsrelaterade företag. Med min bakgrund från populärkultur ser jag stora möjligheter för företag att bygga bättre communities och "Fans of Brands" bland kunderna genom att använda sociala medier.

Länkar till mer om och av Christine

Text & foto: Camilla Carlsson