Huvudmeny

Här hittar du information om den forskning som bedrivs av högskolans 53 professorer, 137 lektorer, 51 docenter, 175 adjunkter och 63 doktorander. (Nov 2017)

Niklas Sörum

Niklas Sörum

Universitetslektor

Sektionen för företagsekonomi och textilt management

E-post: niklas.sorum@hb.se

Rumsnummer: L411

Signatur: niso

Niklas Sörum (f.d. Hansson) är fil dr i Etnologi och lektor vid Högskolan i Borås. Han forskar om digitalisering av konsumtionskultur, etisk konsumtion, second hand- och vintagemarknader, och kultur och kulturarvets roll i hållbar stadsutveckling.

Hans forskning har publicerats i vetenskapliga journaler som Consumption, Markets & Culture, Journal of Consumer Policy, International Journal of Heritage Studies och Culture Unbound. Niklas senaste böcker är utgivna på Routledge och tar fokus på hur digitalisering påverkar konsumtionskulturen samt relationen mellan konsumtion och mobilitet.

För en introduktion på svenska till forskningsfältet digitalisering av konsumtionskultur (Extern länk)

Niklas Sörum är även forskare vid Centrum för Konsumtionsvetenskap, CFK, vid Göteborgs universitet (Extern länk)

Inriktning på forskningen

  • Konsumtions(kultur)forskning
  • Digitalisering av konsumtionskultur
  • Etisk, ansvarsfull och hållbar konsumtion
  • Secondhand marknader, konsumtion och kultur
  • Kultur och kulturarv i hållbar stadsutveckling

Undervisningsområden

  • Marketing, consumption and responsibility – cultural perspectives

Externa publikationer

Cochoy F, Hagberg J, Petersson McIntyre M, Sörum N (2017). Digitalizing Consumption, How devices shape consumer culture., Routledge

Brembeck H, Hansson N, Vayre J (2015). Life Phases, Mobility and Consumption, An Ethnography of Shopping Routes, Routledge