En av förutsättningarna för att utveckla ett socialt och hållbart samhälle är utbildning av god kvalitet, från förskola och grundskola till yrkesutbildningar och högre utbildning. Pedagogiskt arbete behandlar frågor med relevans för samhället i allmänhet, och utbildning i synnerhet. Inom området ryms pedagogiska, allmändidaktiska och ämnesdidaktiska frågeställningar.
Syftet är att bidra med kunskap som bättre låter oss förstå de hinder och möjligheter som kan föreligga för att ta tillvara utbildningars fulla potential, samt kunskap om hur sådana hinder kan bemästras och alternativa möjligheter kan utvecklas. Forskningen är professions- och praktiknära och tar utgångspunkt i frågeställningar som primärt genereras i pedagogiska praktiker och professioner. Den syftar också till att problematisera utbildning ur ett historiskt, samtida och framtida perspektiv. Inom forskargrupperna RCIW (Research and Capability in Inclusion and Welfare) och PAUS (Pedagogiskt arbete i utbildning och samhälle) arbetar idag ett 20-tal forskare med denna problematik, ofta i en praktiknära och verksamhetsnära riktning och i samarbete med såväl omgivande samhälle som nationellt och internationellt etablerade forskargrupperingar.
Pedagogiskt arbete är ett tvärvetenskapligt ämne som behandlar frågor med relevans för skolan och andra utbildningsformer som till exempel förskola, fritidsverksamhet och högre utbildning. Inom ämnet ryms både pedagogiska, allmändidaktiska och ämnesdidaktiska frågor.
Forskningen är professions- och praktiknära och tar utgångspunkt i frågeställningar som primärt genereras i pedagogiska praktiker och professioner. Den syftar också till att problematisera utbildning och pedagogisk yrkesverksamhet ur ett historiskt, samtida och framtida perspektiv. Av betydelse för såväl högskolan som för det omgivande samhället är att bedriva och utveckla utbildning för ett socialt hållbart samhälle. En del av forskningen är därför primärt orienterad mot lärares professionella kunskap och undervisning i relation till inkluderande lärmiljöer och hållbarhetsfrågor ur ett utbildningsvetenskapligt perspektiv. Vidare omfattas forskningen av studier kring kunskapsprocesser, utbildningsreformer och lärarporfessioner inom hela utbildningssystemet.
Erikson, M., Erikson, M. and Punzi, E. (2018). A single-question qualitative bachelor’s programme evaluation.
Artikel i tidskrift
Zimmerman, F. (2018). Det tillåtande och det begränsande. Göteborg: Göteborgs universitet.
Doktorsavhandling, monografi
Aldrin, V. (2018). Skolmyndigheters riktlinjer för religiös pluralism idag och igår.
Konferensbidrag
Norlund, A. (2018). Students’ Values Versus Their Academic Growth. A Theoretical Overview of How To Solve Misconceptions About the Pedagogic Relation. , pp. 108-124.
Bergmann, H. (2018). Translation as Deradicalisation:. Helena Bergmann, pp. 83-97.
Eriksson, A., Svensson, A. and Beach, D. (2017). An ethnographic analysis in four Swedish preschools of recent education reform implementations in practice..
Aldrin, V. (2017). Att låna ut en kyrka.
Levinsson, M. (2017). Bodily aspects of becoming and being a teacher. Berlin.
Forskning
I augusti har forskare inom pedagogiskt arbete rest till Borås från världens alla hörn för att diskutera sin forskning, och för att lära sig mer om det egna forskningsfältet. Mötet är en del av ett större nätverksarbete, där forskarna tillsammans arbetar för att förstå det pedagogiska arbete som sker i skolor och andra utbildningssammanhang världen över.
PAUS - Pedagogiskt Arbete i Utbildning och Samhälle
Forskningen adresserar pedagogiskt/didak...
RCIW – Research and Capability in Inclusion and Welfare
RCIW (Research and Capability in Inclusi...
Centrum för välfärdsstudier (CVS)
CVS vill bidra till ett hållbart välfärd...
Centrum för arbetsliv och vetenskap (CAV)
Vi fokuserar på frågor som rör arbetsliv...
Didetik och videopaper
Finansiär: Högskolan i Borås
Inkluderande lärmiljöer
Startdatum: 2017-01-01 - Slutdatum: 2019-12-31
Klassen-eleven-läraren
Metodutveckling av hållbarhetskurs i byggteknik
Finansiär: Gunnar Ivarsons stiftelse för hållbart samhällsbyggande
Pedagogy, Education and Praxis (PEP): Reclaiming education in an era of schooling
Samverkansmodell asylsökande och nyanlända
Startdatum: 2017-06-01 - Slutdatum: 2018-06-30
Finansiär: Västra Götalandsregionen
Tillämpning av Spectral Segregation Index på små nätverk
Att tolka, konkretisera och leda - en studie av förskollärarens förändrade uppdrag
Startdatum: 2013-01-01 - Slutdatum: 2015-12-31
Finansiär: Vetenskapsrådet (UVK)
Att utbilda - en fråga om att bilda eller sortera?
Barnkonventionen i en bilateral utbildningskontext. En problematisering av implementering av barnkonventionen i några skolor i Costa Rica och Sverige.
Bedömning för lärande
Startdatum: 2009-06-01
Ett aktivt medborgarskap? Om demokratifostran i gymnasieskolan
Startdatum: 2007-01-01 - Slutdatum: 2010-12-31
Från neo-Fordism till post-Fordism i utbildning och arbetsliv. I vems intressen? En fallstudie av förnyelse av facklig utbildning
Startdatum: 2004-01-01 - Slutdatum: 2006-12-31
Fysiska och sociala villkor för barns möjligheter till inflytande i integrerade verksamheters klassrum
Startdatum: 2003-01-01 - Slutdatum: 2006-12-31
Finansiär: Vetenskapsrådet
Fysiska och sociala villkor i integrerade klassrum
Startdatum: 2004-01-01 - Slutdatum: 2005-12-31
Följeforskning av Sven Eriksonsgymnasiets pilotprojekt kring svenska som andraspråksundervisning
Startdatum: 2016-08-15 - Slutdatum: 2017-05-30
Finansiär: Sparbanksstiftelsen - Sjuhärad
Följeforskning i Läslyftet, Kungsbacka 2016-2017
Startdatum: 2015-01-01 - Slutdatum: 2016-01-01
Förstelärare i matematik en studie av effekter på undervisning och utveckling av matematikundervisning
Startdatum: 2016-01-01 - Slutdatum: 2017-01-01
Gymnasiet som marknad
Startdatum: 2008-01-01 - Slutdatum: 2011-04-30
Inkluderande och konkurrerande? Gymnasieskolan i skärningspunkten mellan social inkludering och marknadisering
Startdatum: 2012-01-01 - Slutdatum: 2015-12-31
Inkludering för bildning
Startdatum: 2010-01-01 - Slutdatum: 2015-06-30
Finansiär: Essunga kommun, Sveriges kommuner och landsting
Kompisars betydelse ”livsviktig” för en gynnsam identitetsutveckling
Kreativitet, performativitet och lärande i hybrida klassrum
Startdatum: 2005-01-01 - Slutdatum: 2006-12-31
Finansiär: Vetenskapsrådet (HS rådet)
Lärandets innehåll och redskap - om informationssökning och lärande
Finansiär: Stiftelsen Föreningssparbanken Sjuhärad
Meningsskapande illustrationer? Yngre elevers möten med förklarande bilder och modeller i skolans och förskolans NO- och matematikundervisning
Startdatum: 2009-10-23 - Slutdatum: 2013-12-31
Mjukvaruindustri i förändring: Öppen källkod och dess konsekvenser för programmerares yrkespraktik
Startdatum: 2007-11-26 - Slutdatum: 2011-12-31
Finansiär: FORTE - Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd
Mötesplats Norrby
Startdatum: 2016-09-01 - Slutdatum: 2017-12-31
Mötesplats Norrby II
Startdatum: 2016-10-01 - Slutdatum: 2017-12-31
Praxis och akademi på lika villkor
Skolavslutningar i kyrkan – perspektiv på ett omdebatterat fenomen
Startdatum: 2016-08-01 - Slutdatum: 2017-12-31
Skoldebatten i ett didaktiskt och sociologiskt perspektiv
Startdatum: 2011-08-15 - Slutdatum: 2012-10-15
Skolforsk
Startdatum: 2014-01-01 - Slutdatum: 2015-01-01
Skolprestationer och kön. Om undervisning, ungdomsgrupper och lokala villkor
Startdatum: 2011-01-01 - Slutdatum: 2013-12-31
Spel och ’appar’ i svensk undervisning
Startdatum: 2015-12-01 - Slutdatum: 2016-06-30
Stereotyper, naiva teorier, kulturella normer och deras potentiella och aktuella effekter på meta-kognition och deras skolprestation
Ungdom och social inklusion: Identitet, lärande och territoriell stigmatisering
Startdatum: 2008-09-01 - Slutdatum: 2011-12-31
Finansiär: NordForsk
Ungdomars skolvardag i könsperspektiv - varierande villkor och identiteter
Startdatum: 2002-01-01 - Slutdatum: 2005-12-31
Val och utformning av arbetsorganisation och produktionssystem inom tillverkningsindustri – Orsaker och konsekvenser
Startdatum: 2008-01-01 - Slutdatum: 2011-12-31
Yrkesdagbok - reflektion - mentorskap. Tre redskap i lärarutbildningen
Startdatum: 2004-01-01 - Slutdatum: 2007-12-31
Finansiär: Universitetskanslerämbetet (UKÄ)
Orlenius, Kennert
Senior professor
033-4354288
kennert.orlenius@hb.se
Persson, Bengt
Seniorprofessor
033-4354266
bengt.persson@hb.se
Åberg-Bengtsson, Lisbeth
033-4354234
lisbeth.aberg-bengtsson@hb.se
Beach, Dennis
Professor
033-4354243
dennis.beach@hb.se
Foss Lindblad, Rita
033-4354520
rita.foss_lindblad@hb.se
Hellström, Martin
martin.hellstrom@hb.se
Bendroth Karlsson, Marie
Senior universitetslektor
marie.bendroth_karlsson@hb.se
Bergmann Selander, Helena
033-4354187
helena.bergmann@hb.se
Adrianson, Lillemor
Universitetslektor
033-4354334
lillemor.adrianson@hb.se
Agnafors, Marcus
033-4354221
marcus.agnafors@hb.se
Aldrin, Viktor
033-4354368
viktor.aldrin@hb.se
Baldwin, Richard
033-4354101
richard.baldwin@hb.se
Bartley, Kristina
033-4354341
kristina.bartley@hb.se
Billmayer, Jakob
jakob.billmayer@hb.se
Björkdahl Ordell, Susanne
033-4354203
susanne.bjorkdahl@hb.se
Carlén, Margareta
033-4354387
margareta.carlen@hb.se
Cronqvist, Marita
033-4354269
marita.cronqvist@hb.se
Eriksson, Anita
033-4354339
anita.eriksson@hb.se
Fahlén, Marie
033-4354423
marie.fahlen@hb.se
Falkner Carin
carin.falkner@hb.se
Ferlin, Maria
033-4354146
maria.ferlin@hb.se
Garrote, Ramon
033-4354676
ramon.garrote@hb.se
Hellén, Anna
033-4354372
anna.hellen@hb.se
Hjalmarsson, Marie
033-4354144
marie.hjalmarsson@hb.se
Klaar, Susanne
033-4354371
susanne.klaar@hb.se
Langelotz, Lill
033-4354470
lill.langelotz@hb.se
Levinsson, Magnus
magnus.levinsson@hb.se
Ludvigsson, Ann
ann.ludvigsson@hb.se
Mahon, Kathleen
033-4354154
kathleen.mahon@hb.se
Mårtensson, Anne-Sofie
033-4354505
anne-sofie.martensson@hb.se
Norlund, Anita
033-4354327
anita.norlund@hb.se
Persson, Elisabeth
033-4354344
elisabeth.persson@hb.se
Puaca, Goran
033-4354277
goran.puaca@hb.se
Strömberg, Marianne
033-4354338
marianne.stromberg@hb.se
Bergnell Karlsson, Anneli
Universitetsadjunkt; Doktorand
033-4354107
anneli.bergnell@hb.se
Norrström, Anna
033-4354042
anna.norrstrom@hb.se
Peterson, Carina
033-4354576
carina.peterson@hb.se
Schwartz, Anneli
Universitetsadjunkt
033-4354367
anneli.schwartz@hb.se
Sigrén, Peter
033-4354332
peter.sigren@hb.se
Strömberg Jämsvi, Susanne
033-4355948
susanne.stromberg_jamsvi@hb.se
Thörner, Agneta
033-4355975
agneta.thorner@hb.se
Wank, Ann-Charlott
033-4354548
lotta.wank@hb.se
Zimmerman, Fredrik
033-4354204
fredrik.zimmerman@hb.se
Allan, Julie
Dentler, Sigrid
033-4354253
sigrid.dentler@hb.se
Holfve-Sabel, Mary-Anne
033-4355933
mary-anne.holfve_sabel@hb.se