Huvudmeny

Ett aktivt medborgarskap? Om demokratifostran i gymnasieskolan

Startdatum

2007-01-01

Slutdatum

2010-12-31

Projektet har som syfte att utveckla kunskap om demokratisk fostran i gymnasieskolan. Detta görs genom att studera såväl undervisningens innehåll och organisation som ungdomars försök att aktivt diskutera och själva påverka i skolvardagen.

Projektet är särskilt intresserat av att studera hur och med vilka resurser ungdomar driver frågor som rör medborgarskap och demokrati i skolan. Övergripande frågor att studera rör a) vilka värden och förståelser av medborgarskap och demokrati som uttrycks i undervisningen, b) hur undervisningen är organiserad med avseende på ungdomars inflytande och c) om och i vilka sammanhang ungdomar agerar i förhållande till medborgarskap och demokrati i klassrummet och den vidare skolkontexten... --> Se webbplats.

Länk till Ett aktivt medborgarskap? Om demokratifostran i gymnasieskolan

Forskare

Finansiärer