Huvudmeny

2009-01-12 07:00

Bilden av en global modevärld


Bilden av ett ömsesidigt beroende mellan konsumenterna i väst och producenterna i s.k lågkostnadsländer visas i fotoutställningen DIGNITY III som har vernissage den 15 januari i Stockholm. Bakom det spännande fotoprojektet står studenter på Textilhögskolan. Med Lomography som undersökningsmetod har de fångat ett mångfacetterat perspektiv av människorna i en global och dynamisk modevärld.

Det är tredje året i rad som studenter på Textilhögskolan, Högskolan i Borås genomför projektet DIGNITY. Under rubriken ”Fashion imperalism/power and people” följde fyra team med studenterna från textilekonom- och modedesignutbildningen varuflöden, människor och kulturyttringar i Kina, Indien, Spanien, Marocko och USA. Bilderna är dokumenterade via ”LOMOGRAPHY” – ett fotografiskt uttryckssätt som nått kultstatus över hela världen.

I värdekedja finns många aktörer som designföretag, varumärkesleverantörer och butikskedjor. Tillverkningskunnandet och därmed den sammanhängande materialförsörjningen och logistiken har sedan länge flyttats över till dessa LCC (Low Cost Countries). Men hur är det med design och marknadsföring? Är dessa funktioner också på väg att “outsourcas”? Och: hur ser modet ut hos indiska, kinesiska och nordafrikanska företag? Dessa frågor vill studenterna ge svar på i sin fotoutställning.

Utställningen pågår mellan den 15 januari och den 31 januari.

Tid: Torsdag-fredag kl. 12:00-17:00, lördag-söndag kl. 12:00-16:00

Plats: Galleri KG52, Kammarkargatan 52, Stockholm

Text: Annie Andréasson