Huvudmeny

2009-10-13 08:34

Student kan prisas för Årets marknadsföringsbok


Hallå där. Christian Skoglund, civilekonomstudent på Institutionen för data- och affärsvetenskap vid Högskolan i Borås, som blivit nominerad till priset Årets marknadsföringsbok. Den 15 oktober presenterar branschorganisationen, Sveriges Marknadsförbund, vinnaren.

Din bok ”Snacka om bra marknadsföring”, har blivit nominerad. Hur känns det att bli nominerad?

- Det var oväntat, men riktigt kul. Det är en bekräftelse på att jag gjort något bra. Boken har också sålt mycket bättre sedan nomineringen och även flera bibliotek har köpt in den, vilket gör att det känns väldigt seriöst.

En stor del av boken handlar om begreppet ”word of mouth”, vad innebär det?

- ”Word of mouth” handlar om att det är bättre att påverka en person mycket, än flera lite. Boken utgår från kundens perspektiv istället för företagets. Den handlar om att om en kund är nöjd och berättar det för en närstående, så kommer den också köpa produkten. På så sätt behöver företaget inte lägga ner så mycket pengar på marknadsföring. Se på Apple och deras Ipod. De fick folk att snacka om deras produkt och skapa ett behov. Alltså behövde dom inte satsa alls lika mycket på reklam. Utan ”word of mouth” hade jag aldrig blivit nominerad.

Evert Gummesson är professor i marknadsföring och företagsekonomi vid Stockholms universitet och har skrivit inledningen till din bok. Vad har han betytt för dig?

- Det var Evert Gummesson som utvecklade relationsmarknadsföringen och det är just det min bok handlar om. Jag mailade honom först om synpunkter, men fick inget svar. Då ringde jag och han berättade att han tyckte att den var väldigt intressant. Han hjälpte mig också med kontakten med bokförlaget. Utan honom hade jag nog inte blivit nominerad.

Vad tror du om dina chanser att ta hem priset Årets marknadsföringsbok?

- De är nog väldigt små. Jag är glad över att bara vara nominerad.

Vad skulle det betyda för dig om du vann priset?

- Det skulle vara jättekul. Vissa kanske ändrar sin syn på marknadsföring och blir mer kundanpassade.

Du går sista året på Civilekonomprogrammet, vad vill du göra i framtiden?

- Jag tror att jag skulle vilja jobba på Eton, men det är klart de är ju redan så bra. Dom har lyckats med ”word of mouth” helt och hållet. De har bra produkter och kända personer vill ha deras plagg på sig. De har knappt behövt göra någon reklam alls. Jag skulle vilja vara med och bibehålla deras ställning.

Du är ung, fyller 22 år i december. Vad tror du att du kommer tycka om din bok om 20 år?

- Marknadsföringen kommer att förändras, så mycket kommer säkert inte att stämma. Men grunderna kommer alltid vara desamma, att fokusera på kunden istället för på företaget.

Text och foto: Kristoffer Lidén