Huvudmeny

2009-10-22 10:50

Utbyteslärare vill väcka intresse för Kenya


Otroliga resurser i klassrummen och en större personlig utveckling för studenterna är de största skillnader mellan Sveriges och Kenyas lärarutbildningar. Det slår Philip Kimani och Stanley Karanja fast efter ett par veckor som utbyteslärare vid Institutionen för pedagogik (PED). Förutom att lära sig nytt om det kalla landet Sverige passar de även på att marknadsföra sitt eget hemland – med dans.

Philip Kimani och Stanley KaranjaUnder tre veckor ska de vara på plats i Sverige och undervisa lärarstudenterna. Philip Kimani undervisar i afrikansk litteratur och Stanley Karanja i idrott.  Efter ca. två veckor har de upptäckt många skillnader mellan lärarutbildningar i Kenya och i Sverige.
– I Sverige får studenterna uppgifter och riktlinjer av lärarna för att sedan själva hitta olika sätt att lösa problemen. I Kenya är det väldigt strukturerat. Som student får du veta exakt vad du ska göra, vad du ska läsa och behöver inte tänka så mycket, säger Stanley Karanja.

Philip Kimani håller med och fortsätter: 
– Det individuella lärandet är mycket större här och studenterna utvecklas mer som personer. I Kenya lär vi oss det vi ska och sedan är vi lärare.

Hierarkin inom akademin tydligare i Kenya

Båda två fascineras också av de stora, tekniskt avancerade klassrummen och av frånvaron av en synlig hierarki på högskolan.
– I Kenya går det inte att missa hierarkin. Den syns direkt när du kommer in i byggnaden. Här kan du prata med en professor som om det vore vem som helst, säger Stanley Karanja och ler.

Philip Kimani och Stanley Karanja berättar även om andra skillnader mellan länderna som de upplevt.
– Alla är så upptagna och har bråttom hela tiden, säger Stanley och tycker att svenskar borde dra ner på tempot.

– Och så dricker ni så mycket kaffe!  Vi dricker bara te hemma i Kenya, säger Philip Kimani med ett skratt och fortsätter:  

– Det är viktigt att det här utbytesprogrammet finns. Vi lär av varandra genom att vi får komma hit och svenskar kommer till oss.  Därför hoppas vi att vi ska skapa en nyfikenhet för Kenya så att många ska resa dit och få uppleva landet.  

Olika stammar har olika danser. Philip Kimani och Stanley Karanja tycks kunna dem alla.

För att skapa intresse för Kenya och landets kultur, lärde Philip Kimani och Stanley Karanja ut olika afrikanska danser den 15 oktober.
– I Kenya dansar vi för avslappning eller vid händelser, exempelvis vid begravningar. Olika stammar har olika slags danser och traditioner, berättar Stanley Karanja innan han fångas av den rytmiska musiken och dansar iväg bredvid Philip Kimani.

Fakta: Lärar- och studentutbyte, Kenya

Sedan 2007 har PED haft ett lärar- och studentutbyte med Murang’a Teachers College, beläget nordöst om Nairobi. Just nu befinner sig universitetsadjunkt Susanne Björkdahl Odell på plats i Kenya under tre veckor. Även två studenter från lärarutbildningen är där för en hel termin.

Studenter vid grundskolelärarprogrammen kan ansöka om att få en utbytestermin i Kenya under sin specialiseringstermin. Mer information här 

Som lärare vid Högskolan i Borås kan du få stipendium genom Linnaeus Palme för att undervisa vid ett av högskolans partneruniversitet i ett utvecklingsland.  Mer information här 

Text och foto: Therese Rosenblad