Huvudmeny

2009-11-20 16:09

Animerade fiskar lär barn om livsfrågor


På lärarprogrammet har studenterna en ovanlig examinationsuppgift – att göra animerade filmer med lerfigurer i rollerna. Studenterna Ann Holm, Artur Szandrowski, Malin Bengtsson och Susanne Düger valde att göra en film om fiskar som mobbar en haj och har blivit riktiga fenor på livsfrågor och animerad film.

Kerstin Kolback är kursansvarig för kursen LivsfrågorKursen Livsfrågor tar upp ämnen som sex och samlevnad, sorg, vänskap med mera och är en delkurs inom lärarprogrammet med inriktning mot kultur, kommunikation och media. Studenterna ska alltså få lära sig hur man samtalar om sådana ämnen med barn.

Kerstin Kolback, kursansvarig för Livsfrågor vill lära ut hur sådana här frågor ska hanteras samtidigt som hon vill att studenterna ska få träna sina digitala och estetiska färdigheter.
– Uppgiften är att göra en animerad film som utgångspunkt för en fråga som studenterna ska kunna ta upp i sina VFU-klasser. Slutet på filmen ska vara öppen för att skapa frågor och diskussion.

– Min erfarenhet från skolvärlden är att varierad undervisning uppskattas av barnen. Och en animerad film blir aldrig gammal som en vanlig spelfilm, där kläder och frisyrer blir omoderna. Istället kan filmen användas under en längre period.  Det är värdefullt att studenterna får lära sig den här tekniken och sedan kunna ta med kunskaperna ut till skolorna när de börjar jobba. 

Den mobbade hajen

Ann Holm, Artur Szandrowski, Malin Bengtsson och Susanne Düger ville göra en film som tog upp mobbning och utanförskap. Resultatet blev en film om några fiskar som inte låter en haj vara med eftersom han är annorlunda och ser farlig ut.
– Vi ville göra en film med djur, mycket färger och tydliga kontraster. Så valet föll på att göra fiskar med prickar och ränder och en helsvart haj, berättar de fyra studenterna.

Filmen har använts i deras VFU-klasser och reaktionerna har enbart varit positiva.
– Barnen i min klass var väldigt intresserade av tekniken först men även den efterföljande diskussionen gick bra, säger Ann Holm som gör sin VFU i en fjärdeklass .

Artur Szandrowski fick också mycket teknikfrågor men även han, en bra diskussion.
– Det gick så pass bra att jag fick vissa den i en parallellklass också. Jag behövde inte leda barnen alls, utan det flöt på ändå.

Studenterna har blivit riktiga fenor på animerad film och livsfrågor
Studenterna Ann Holm, Malin Bengtsson, Artur Szandrowski och Susanne Düger har blivit riktiga fenor på animerade filmer och livsfrågor. 

Kreativ inriktning

De fyra studenterna läser lärarprogrammet med inriktning mot kultur, kommunikation och media och tycker uppgiften har varit inspirerande.
– Det är roligt att lära sig hur vi kan variera undervisningen. En animerad film gör barnen exalterade och den efterföljande diskussionen väldigt bra, tycker både Malin Bengtsson och Susanne Düger som har sina VFU-placeringar i en andra- respektive tredjeklass.

– Hela inriktningen som vi läser är väldigt rolig. Vi får mycket utrymme att uttrycka oss och vara kreativa, tycker Malin Bengtsson och hennes klasskompisar instämmer.

Tidigare har de fått prova på att göra en film i 2D-perspektiv. Den här gången var det i 3D.
– Nästa kreativa uppgift kommer att vara en spelfilm, så vi har betraktat de första filmerna som en träning för det verkliga eldprovet, säger Artur Szandrowski avslutningsvis. 

 

Text och foto: Therese Rosenblad