Huvudmeny

2009-11-02 16:43

Förändrad lärarutbildning i fokus


Många frågor men få svar var resultatet när utbildningsdepartementet uteblev från årets konferens om dimensionering av lärarutbildningar, med temat ”Lärarutbildningen i förändring”. Maud Ihrskog och Ann-Katrin Svensson, från Högskolan i Borås var dock på plats i Örebro den 20-21 oktober för att diskutera lärarutbildningar tillsammans med landets lärosäten.

Ann-Katrin Svensson och Maud Ihrskog var nöjda med konferensen trots uteblivna svarDen årliga konferensen, arrangerad av Skolverket, planerades utifrån att den nya propositionen ”hållbar lärarutbildning” (HUT) var klar – så var dock inte fallet.
– Representanter från utbildningsdepartementet skulle varit på plats för att besvara frågor om den nya propositionen, säger Maud Ihrskog och fortsätter:

– Men eftersom propositionen sköts fram till december blev det istället många frågor – intressanta frågor ska tilläggas– men som inte kunde besvaras.

Läraryrkets status höjs i Norge

Både Maud Ihrskog och Ann-Katrin Svensson var ändå nöjda med dagarna. Särskilt med medverkandet av Morten Rosenkvist, företrädare för den norska motsvarigheten till utbildningsdepartementet; kunnskapsdepartementet.
– Det var en engagerad presentation av det norska projektet GNIST som ska höja läraryrkets status, säger Ann-Katrin Svensson och tillägger:

– Han betonade bland annat vikten av att man i alla sammanhang ska tala väl om läraryrket och inte sprida negativa attityder.

Skolinspektionen presenterade också att de just nu utreder hur lärarnas behörighet tillämpas i skolan, d.v.s. om de undervisar i de ämnen eller för barn i de åldrar som de faktiskt är utbildade i.

MaNet inspirerade

Högskolan i Borås manliga nätverk var också på plats för att berätta mer om sitt arbete.
– Det var ett mycket uppskattat inslag som medförde att många lärosäten ville veta mer och starta upp egna nätverk, berättar Maud Ihrskog avslutningsvis.

Text och foto: Therese Rosenblad