Huvudmeny

2009-12-14 12:43

Gränslös utomhuslek


Fyra studenter och Douglas Flobrant från Institutionen för pedagogik (PED) reste under hösten till högskolan och lärarutbildningen i Nesna i Norge för att lära mer om utomhuspedagogik tillsammans med andra studenter från Norden. – Det är viktigt att blivande lärare får goda kunskaper i ämnet och känner sig trygga i utomhusmiljön med barn säger Douglas Flobrant, universitetsadjunkt i utomhuspedagogik och hälsa.

Under en vecka fick studenter och lärare från vardera två lärosäten i Norge, Danmark, Finland och Sverige lära mer om utomhuspedagogisk verksamhet. Aktiviteter för personlig utveckling som t.ex. kajakpaddling, snorkling, fiske och vildmarksliv stod också på schemat och det blev verkligen en intensiv vecka. 
– Vi höll ofta på från kl. 08.00-21.00 med olika aktiviteter, berättar Johanna Nikulainen, en av de fyra studenter från Högskolan i Borås som valde att vara med på kursen i Nesna.

Platserna brukar lottas ut

Alla fyra studerar till förskollärare och läser sin sjätte terminen. Intensivkursen är möjlig för studenter som tidigare har Douglas Flobranthaft specialiseringen idrott, hälsa och utomhuspedagogik inom lärarprogrammet.
– Det brukar erbjudas  fyra platser och vi lottar bland de studenter som vill åka eftersom intresset för att få delta är mycket stort. 

– Det blir en härlig gemenskap mellan studenterna och ett bra utbyte av erfarenheter  säger Douglas Flobrant

– Jag ville åka eftersom jag ville ha möjligheten att se hur de arbetar i ett annat land. Samtidigt var det lockande att träffa studenter från andra nordiska länder, säger Johanna Nikulainen.

Naturmaterial blir lekplats

Förutom alla olika aktiviteter var det framförallt naturlekplatsen som stod i fokus under veckan.
– Vi fick lära oss hur vi med hjälp av olika tekniker och material som vi hittar i naturen kan skapa en naturlekeplats. Med hjälp av rep, knutar och olika bindningstekniker hade barn och vuxna på den naturlekeplats vi besökte bl.a. byggt gungor, linbanor och skapat olika små rum av sådant de hittat i skogen. Vi byggde också en hel del själva. Det var väldigt fascinerande och vi fick många bra tips på vad som kan göras, säger Johanna Nikulainen

– I naturen kan kreativiteten sprudla! I utomhusaktiviteter som främjar vi-känsla kan rörelse, dans, musik, form, bild, drama och saga ämnesintegreras.  Bara man vet hur det ska organiseras och genomföras,  menar Douglas

En naturlekplats som byggdes. Denna kallas för grisbinge

De snöklädda fjällen syns i bakgrundenÄr norska barn ute mer?

Nesna ligger sex mil utanför Mo i Rana och de fick redan i oktober se snöklädda fjäll.
– Jag fick intrycket att de trots vädret, är ute mer med barnen i Norge, säger Johanna Nikulainen

– När jag har varit ute på verksamhetsförlagd utbildning stannar vi ofta inne med barnen om det regnar ute. I Norge klär de istället på sig ordentligt och går ut ändå.

– Jag ska definitivt försöka få ut barnen mer när jag börjar jobba på förskola. Forskning visar faktiskt att barn som är ute mycket är sjuka mindre, konstaterar Johanna Nikulainen avslutningsvis.

Text: Therese Rosenblad
Foto: Privat