Huvudmeny

2009-02-11 15:30

Färgstark kollektion tog plats på Designers Nest


För att utmana sig själv valde modedesignstudenten Sara Andersson bort de traditionella färgerna svart och vit. Istället satsade hon på kraftfulla färger och kvadratiska former. Ett lyckat koncept som gjorde succé under helgens upplaga av designtävlingen Designers Nest i Köpenhamn.

För att beskriva sin kollektion med tre ord använder hon: färg, repetitioner och skulpturalt. Hon tror att det var just färgerna och formerna som gjorde att många kom fram till montern och berömde henne för kollektionen.
– Jag satsade också mycket på helheten och har, förutom kläderna, jobbat med skor och accessoarer. De flesta gör inte både och.

– Extra kul var att en kvinna ville köpa en outfit för att ha på ett bröllop i sommar, säger Sara Andersson med ett leende.

Framflyttade i mässhallen

Pia Mouwitz, biträdande utbildningsledare för modedesign, var nöjd med studenternas insatser under mässan.  Textilhögskolan hävdar sig väl mot andra designers, menar hon. Särskilt nöjd var hon över den nya placeringen av Designers Nest-utställningen
– Jag ser det som en markering från mässans ansvariga att vi nu finns längst framme vid entrén. Det är viktigt att lyfta fram unga designers.

Säljs snart i butik

2009-02-11_designers_nest_SaraSara Anderssons kollektion visades även upp under Stockholms modevecka på Galleri KG52 för två veckor sedan och nu ska hon sy upp kläder för butiken Weekday. 
– Vi har ett projekt tillsammans med Weekday som har valt ut fem studenter att göra en tolkning av kollektionen från modevisningen. Lite mer kommersiella outfits som ska säljas i deras butik i Göteborg.

– Den största utmaningen kommer bli att försöka tona ner kollektionen, samtidigt som jag vill behålla känslan och inte tappa bort min ursprungliga tanke.

Fotnot: Ytterligare fyra modedesignstudenter från Textilhögskolan blev uttagna till Designers Nest  och var på plats i Köpenhamn – Emelie Johansson, Charlotta Mattsson, Johanna Milvert samt Jennie Siljedal. 

Fakta

Tävlingen Designers' Nest är en chans för modedesignstudenter från de mest tongivande designhögskolor i Norden, att visa upp sina kollektioner för branschfolk på Skandinaviens största modemässa i Köpenhamn. Tävlingen arrangeras två gånger per år med ett mycket attraktivt vinststipendium på 50 000 danska kronor.  Kreativitet, innovation, potential för kommersiell succé samt orginalitet är de ledord som tävlingsjuryn går efter. I år gick första priset till den finska skolan University of Art and Design Helsinki.

Text: Therese Rosenblad 
Foto på kollektion: Filip Andersson