Huvudmeny

2009-02-24 10:40

Renässans för nyanser i vitt


Det är som om strukturerna och detaljerna lyfts fram bättre när allt är i vitt. Det står klart när man betraktar de sex rummen från olika epoker med en modell i tidsenlig dräkt. Bakom den spännande historiska exposén står förstaårsstudenter på Textilhögskolans textildesign- och modedesignutbildning.

Det var det välbekanta draperiet från konstnärsparet Larssons hem, Lilla Hyttnäs, i Sundborn som avgjorde valet av tidsepok för Sara Sjögren och Lisa Brunnegård. Båda studerar till textildesigners.

– Vi ville väva och det var spännande att få fram rätt känsla med att enbart använda vitt, förklarar Sara Sjögren.

Temat för deras rumsreproduktion blev därför sekelskiftet och 1890-tal. Blivande modedesignerna Louise Åkerlund och Linnéa Woxinger Sköld blev deras partners för samma epok och deras uppgift i projektet blev att skapa en kopia av Karin Larssons bröllopsklänning

Historisk inblick och insikt

I det gemensamma epokprojektet ska studenterna ge betraktaren en inblick i en tidsepok. I uppgiften för modedesignerna låg också att skriva en text om den tidens kroppsideal. Samtliga är överrens om att uppgiften var jättekul och gav dem en viktig historisk insikt i vad och varför vissa ideal gällde.

– Vi utgick från en målning av Carl Larsson och försökte att göra klänningen så lik som möjligt, avslöjar Louise Åkerlund.

Förutom att göra en exakt kopia ingick i uppgiften at göra tidsenliga underkläder som korsett och krinolin. I den slutgiltiga brudklänningen fanns över 30 meter volang.

– Det ska bli spännande att se den riktiga bröllopsklänningen på Sundborn, säger Linnéa Woxinger Sköld.

Deras reproduktion kommer nämligen att visas upp i anslutning till den kommande hyllningsutställningen av Karin Larsson som Textilhögskolans studenter står bakom och som kommer att invigas i slutet av maj på Sundborn.

bildsekvens kopia av Karin Larssons bröllopsklänning

Med start från vänster: Den mörka medeltiden känns långt från denna reproduktion gjord av Per Axen, Maja Dixdotter, Mudiwa Machakaire och Andreas Eriksson.1650-tal och Läckö slott. Barocken står för makt och starka kontraster. Materialen är exotiska och dyrbara. Allt gjort av Anna Benettsson och Paulin Mackado. Det kyska 1850-talet med tidstypiskt sluttande axlar, korsett och krinolin med sockersött fluff på huvudet. Bakom reproduktionen står Clara Flygare, Sofi Svensson, Josefine Strid, Sannamaria Strandå och Julia Floberg

Hoppas på fortsatt samarbete

Det är första gången som modedesign- och textildesignstudenter möts i ett gemensamt projekt och det är spännande att se dräkter från olika tidsepoker i rätt tidsenlig miljö.

rokoko1770 med extremt hög volym i både frisyr och kläder. Bakom arbetet står Stina Eklund,  Maline Nordin, Linnea Karlsson och Elisabeth Johansson.

– Jag hoppas att vi kan se fler av liknande samarbeten mellan designutbildningarna, säger Linda Worbin som är kursansvarig för textildesignutbildningen. Hon har tillsammans med Delia Dumitrescu hållit i textildesignernas del. Clemens Thornquist är ansvarig för modedesignernas.

Totalt har projektet omfattat fem veckor, de två första fick studenterna göra en reproduktion och de tre sista gällde individuellt skapande. Deras arbeten visades upp i en utställning i ESPIRA-huset från den 19-22 februari.

Är du nyfiken på hur arbetet gått till så startades en blogg där man kan följa projektets gång. Se här.

Text: Annie Andréasson
Foto: Jan Berg