Huvudmeny

2009-03-16 08:00

Ändrad shoppingsyn ger ny era för näthandeln


Det är dags att tänka om, en ny era är på gång. Där du som kund identifierar dig med en designer istället för en trend och där ett hållbart mode står i fokus. – Det är precis det vi står för, säger Natalie von Greyerz och Katarina Rylander, som nyligen lanserade sin modebutik Kotyr på nätet.

I ett litet utrymme i ESPIRA-huset har Kotyr sitt huvudkontor. Här hänger exklusiva klänningar från vinterkollektionen fortfarande kvar på en ställning. Snart ska de bytas ut mot vårens urval. Bakom företagsidén står två stockholmstjejer som lärde känna varandra under textilekonomutbildningen på Textilhögskolan i Borås. Nu har de lämnat huvudstaden för sin dröm. En egen webbshop som ska ge en lyxig upplevelse med fokus på ett hållbart mode – och det med flera olika betydelser. Det handlar om att erbjuda plagg skapade av unga skandinaviska designers som satsar på kvalitet, kläder som håller i längden, men lika mycket om etik och moral – där alla i tillverkningsprocessen haft bra, rättvisa villkor.
– Både för dem som odlar bomullen, färgar tygerna och de som syr upp plaggen, förklarar Katarina Rylander.

Slow fashion

– Det vi ser nu är början på en ny era. Det goda med finanskrisen är att vi som konsumerar börjar tänka om. Man har tröttnat på slit och släng. Vi är också en ny generation i branschen, både designers och inom försäljning och industri som redan under utbildningen matats in med ett annat ansvarstänkande, säger Natalie von Greyerz.

– Konsumenterna kommer nog aldrig att överge de stora kedjorna helt, men man kommer att blanda sin garderob med mer noggrant utvalda plagg, fyller Katarina Rylander i.

2009-03-13_kotyrTill och med modekarusellen börjar slå av på takten. Ett ord som används allt oftare är slow fashion. En protest mot alla snabba trender och hetsen att köpa mer – det handlar helt enkelt om att köpa mindre och satsa på kvalitet som håller. Och det är just den strängen som Kotyr spelar på. Affärsplanen tog de fram under sin magisterutbildning i Applied Textile Management, ett påbyggnadsår på Textilhögskolan, där man lär sig hur företag kan anpassa sig till de förändringar som morgondagens modeindustri står inför.
– Först kartlade vi e-handeln och sista halvåret arbetade vi enbart med affärsplanen, en helt fantastisk möjlighet, när man tänker efter, säger Natalie von Greyerz.

Prisat företag

Kotyr säljer ny svensk design i begränsad upplaga. Målgruppen är den samhällsmedvetna och modeintresserade. Här finns unga uppåtgående designers som exempelvis Josefin Strid och boråsbördiga Ellen Holvik och bland de mer namnkunniga Camilla Norrback. För drygt två månader sedan lanserades Kotyr.se och redan har många fått upp ögonen för deras utbud.
– Det är en fördel att finnas i Borås. Det är här branschen och entreprenörsandan fortfarande har sitt säte. Det märktes inte minst på den support som vi fått under vår uppstart. Vi har fortfarande kontakt med det nätverk av mentorer som vi fick tillgång till.

Att många tror på tjejernas affärsidé visar inte minst alla de stipendier som de fått från bland annat Stiftelsen Föreningssparbanken, ESPIRA för bästa affärsidé från högskolan, stiftelsen Curamus och Textil- och modefabriken.
– Vi hoppas kunna expandera om några år och även satsa på herrkläder. Kanske det också blir ett showroom i huvudstaden.

2009-03-13_kotyr2

Text: Annie Andréasson
Foto: Henrik L. Bengtsson och Lambis Stratoudakis