Huvudmeny

2009-03-31 13:00

Herrkollektion gav Fresh Fish-pris


Med unika detaljer och en känsla av att gammalt möter nytt, tog textilstudenterna Jenny Norrby och Erik Tillkvist hem andrapriset i årets upplaga av designertävlingen Fresh Fish som nyligen arrangerades. – Vi vill förändra modet och att folk ska våga mer, säger Erik Tillkvist om duons kollektion.

Tillsammans driver de företaget Tangled Garment inom Textil- och modefabriken samtidigt som de studerar till textilekonom respektive textil produktutvecklare. Efter ett besök på Fresh Fish förra året, uppmärksammade de en stor brist på herrkläder.
– Efterfrågan på herrkläder stiger, det finns inte alls samma utbud för män som för kvinnor. Men det kommer mer och mer säger Erik Tillkvist och tillägger att de trots allt var ganska unika med sin herrkollektion på årets tävling. 

– Vi fick mycket positiv respons och eftersom det bara var tre andra som hade gjort herrkollektioner var det många som stannade till hos oss, säger Jenny Norrby.

Futuristisk krageFuturistisk känsla

Juryn, som bestod av representanter från företag som Filippa K, MQ och Elle, tyckte att det var kul att Tangled Garments kollektion var lite speciell, tror både Jenny Norrby och Erik Tillkvist.
– Vi har använt detaljer som inte har funnits tidigare bland herrkläder. Jackorna, exempelvis är baserade efter gamla sorters plagg, med nya material. Även skjortan vi tog fram har en rund krage som känns väldigt 1800-tal, men som vi har lagt dubbel och på så sätt skapat en futuristisk känsla, säger Erik Tillkvist.

Nyckeln är detaljer och de inspireras av musikkulturer från olika platser, historiska kläder och det futuristiska
 – Vi satsar på att ha ett brett sortiment och hög designgrad, som är säljbar, både för mogna och unga. Basplagg har vi struntat i så någon vit t-shirt hittas inte i vår kollektion, säger Erik Tillkvist med ett leende.

Företag bredvid studierna

Det är Erik Tillkvist som står för den mesta designen, även om Jenny Norrby också ägnar sig åt den biten lite grann.
– Vi har olika plagg som vi ansvarar för, men vi försöker kombinera våra kompetenser som vi får genom studierna. Där jag lär mig den ekonomiska delen och Erik fokuserar på produktutveckling, säger Jenny Norrby.

– Kursernas innehåll är så bra anpassade att de gör det möjligt att kunna driva ett företag vid sidan om studierna, konstaterar Erik Tillkvist som tycker att det kan vara bra att ha en färdig idé innan studierna börjar för att kunna använda så mycket av kurserna som möjligt till företaget.

Säljs snart i butik

Andraplatsen i Fresh Fish innebär att deras kollektion ska säljas i butiken Fever i Göteborg och de letar för fullt efter finansiella medel för att den ska bli verklighet.
– Drömmen och målet är att vårt företag ska bli etablerat och att märket blir känt, så att vi kan börja producera utomlands. Att sy själva kan nog bli ganska jobbigt i längden, säger den vinnande designerduon.

Text: Therese Rosenblad 
Foto: Henrik Bengtsson/Imaginara