Huvudmeny

2009-04-20 08:40

Exponering av experimentell design


Rent bildligt visar Textilhögskolans studenter och forskare hur de experimenterar med hjälp av kameran för att hitta rätt form. Den 16 april hade de vernissage i Stockholm på KG52 av fotoutställningen ”Experimentell forskning eller experimentell design”.

Utställningen baseras på material till de tre böcker som tagits fram på ämnet de senaste två åren. Redaktör och lärare för samtliga metodprojekt är Textilhögskolans Clemens Thornquist.

– Det är naturligt att göra ett utkast på papper, här har vi istället experimenterat genom att skissa med hjälp av ett annat media som exempelvis kameran, förklarar han.

De fotografiska skisserna är precis på samma sätt som de första trevande skisserna, lite försiktiga, taffliga och skapade kanske först bara för att fånga en stämning. I utställningslokalen visas inte heller som färdiga bilder, utan utskrifter på papper upphängda på ruffa anslagstavlor. Helt spontant har de bara hängts dit som en påminnelse för minnet. En första skiss, en ingivelse.

Inspirerande

stina

– Just den här metoden som jag fotat blev avgörande för mig, säger Stina Randestad, student på modedesignutbildningen som är på plats i Stockholm för att hänga utställningen och berätta om utbildningen. Hon visar hur hon fotograferat sin arbetsprocess på en liten trädocka. Arbetet gjordes till den första kollektionen i trikå det första året.

– Det blev faktiskt precis så som på bilden. Att arbeta på docka är ett smart sätt eftersom det inte kräver särskilt mycket material och du kan ändra och testa samtidigt som du får en bra överblick på olika former.

Stina Ranestad ser sig om i lokalen och säger spontant:

– Jag blir verkligen jätteinspirerad av att se hur alla andra jobbar och vilka metoder de använt. Nu vill jag bara åka hem och sätta mig och skissa.

Dokumentärt över designprocessen

kae tomita
Den tredje samlingen iscensatte Clemens Thornquist som en reaktion mot det välstylade modefotot. ”Me, myself and I” utmanar med sina nakna ärlighet. Fotoskisserna är tagna av studenter inte bara från Textilhögskolan utan även andra modeskolor i bland annat Tokyo och Hannover. Här syns en bild tagen av Kae Tomita.

Han berättar att böckerna har tagits fram både för att dokumentera studenternas arbeten, men också för att de ska ge en reflektion. Han ser fotoskisserna som ett sätt att inspirera och visa att det går att bryta ny mark i modevärlden – att det finns mängder av metoder för att få igång kreativiteten och designprocessen.

– Vi samlar in det mest intressanta från olika metodkurser och på så sätt bygger vi ut samlingen. Man kan också se dem som artiklar.

En fjärde metodbok är redan på gång och fler ligger i pipeline.

Marie Miltvedt OyeHär en bild av Mari Miltvedt Oye. Textilhögskolans utställningslokal KG52, ligger central på Kammakargatan. Det är en garageliknande miljö som i början av 1900-talet hyste plats för hästar och vagnar. Den råa miljön passar perfekt för fotografierna, men även modevisningar och installationer.

– Det är helt klart viktigt för oss att finnas här. Textilhögskolans nätverk är idag större utomlands än i Sverige, därför måste vi synas i Stockholm, menar Clemens Thornquist.

Text och foto: Annie Andréasson