Huvudmeny

2009-06-12 13:01

En ovanlig konstupplevelse


Konst som ska röras, men inte ses. Fina handgjorda dockor, för pedagogiska syften. Två olika utställningar från olika specialiseringar inom lärarprogrammet har de två senaste veckorna huserat utanför högskolans bibliotek. Bakom skapandet står studenter från specialisering bild samt studenter ifrån "lärande genom textil".

Ulrik Jakobsson, Kenny Johansson, Leonell Tonar och Varg Vennerström, alla blivande förskollärare, nu med specialkompetens inom bild, ville bjuda besökarna på en annorlunda konstupplevelse.
– Det är vanligast att besökare enbart tittar på konst, men vi ville veta vad de fick för reaktioner när de istället fick ta på den utan att se, berättar Ulrik Jakobsson, som med sina kurskamrater arbetat fram idén under terminens gång.

Upplevelsen går ut på att besökaren får gå in i en tygbeklädd ”grotta”. Det är kolsvart och besökaren får känna på olika föremål som finns överallt därinne.
– När besökaren kommer ut frågar vi vad han eller hon tror finns därinne. Många barn har till exempel sagt att de kände ”något gult”, vilket är omöjligt för dem att veta. Det handlar enbart om associationer.

De som vill får sedan ta med sig en ficklampa under en andra omgång för att se vad de tidigare hade känt på och jämföra upplevelsen.
– Vi har haft ganska många besökare och en del har varit lite skeptiska, men har efteråt medgett att det väckt en del tankar, säger Ulrik Jakobsson.

2009-06-12_annorlunda_övriga

Studenterna var uppdelade i tre grupper som gjorde varsin utställning. Bilderna ovan visar en del av vad de övriga studenterna bjöd. 

Pedagogiska textilier

2009-06-12_annorlunda_textilapaNär bildpecialisterna packade ihop sina föremål efter tre dagar, tog studenterna från inriktningen ”lärande genom textil” över. Utställningen pågick i över en vecka, dock var inte studenterna på plats.
– Utställningen är ett resultat av terminens arbete med portfolios, färg och form med mer. Vi vill att den inspirera till ett annat pedagogiskt tänk, säger Helen Jonsson, en av studenterna som studerat ”lärande genom textil”.

– Textil är alltid förknippat med syslöjd, men kan användas i pedagogiska syften också.

Hon hoppas att besökarna ska få en pedagogisk upplevelse, även om hon tycker att det låter lite tråkigt.
– Det ska framförallt vara roligt för barnen men vi vill också väcka nya tankar hos de vuxna kring nya sätt att arbeta med barn.

2009-06-12_annorlunda_textil

Text och bild: Therese Rosenblad