Huvudmeny

2009-06-05 09:26

Examensstudenter som tar plats


Äntligen examensdags! Textilhögskolans examensutställning bjuder på en spännande blandning. Här finns material som öppnar för nya användningsområden, ekologiskt tänkande på faktiskt (!) ett nytt sätt och även sjalar som speglar mångfalden. När modedesignernas kollektioner intar scenen visar de samtliga prov på stor professionalitet. Det är magnifikt, kaxigt och visionärt. Visst kan Borås.

I Petra Högströms kollektion ”Moving stillness” spelar kontrasterna och motsatserna stor roll. Hårt står mot mjukt. Svart och vitt, blandat med 20-talsnostalgi och en omisskännlig air av dystopi. Glasdetaljer blandas med mjukt följsamma material. De konstfulla håruppsättningar har givetvis samma organiska form i glasdetaljerna.

sarah torkelssonBöjt ur sin form

Som en skridskoprinsessa skrider Sarah Torkelssons första modell in. Hon har jobbat med vridningar i siluetten, allt är svagt böjt ur sin form. Detaljerna är viktiga, det är mycket snörningar och veck. En av klänningarna är gjord helt av kantband, lager på lager, varv efter varv, totalt 600 meter kantband sägs ha gått åt.
– Spelet med ett utrymme mellan kroppen och plagget är viktigt för mig, säger Sarah Torkelsson.

En lek med geometriska former visar Therese Bostedt i sin examenskollektion “Existing in Perfect”.

modevisning

Revolution för nyskapande

Karin Bäckström beskriver sitt examensarbete ”Cuts” som ett projekt i två delar, kläder och musik. Tillsammans med en musiker har de utgått från en gemensam inspiration. En interaktion hur musik kan skapa en rörelse och hur kläderna som man bär kan förändra den. Hennes plagg är en salig blandning. Det är lekfullt, nydanade, stort och böljande. Det här är plagg som ska upplevas tillsammans med musiken gärna på en klubb/performance enligt Karin Bäckström.

Mäktig clownparad

Det är ett svårt tema som Anna Lidström bearbetat i sin kollektion ”While waiting to Die”. Ett smärtsamt minne efter att hennes mamma gick bort i cancer för ett år sedan. Clownen får stå som symbol för det som finns bakom leendet. Clownens attribut går som en röd tråd genom hela kollektionen, antingen i uppförstorade detaljerna eller med den där speciella känslan av att allt är förvuxet. Bakom varje detalj finns en tanke, ibland balanserar det på gränsen till det groteska. Det kan vara fragment från sjukdomstiden eller ett minne. I catwalken bär inte modellerna hennes plagg i opersonlig pose, utan det handlar mer om en slags happening. En får stöd via en droppställning och en annan går nonchalant ”clownigt”. Allt sker till ljudet av en ständigt tickande klocka.

flygplats

Textildesign för flygplatsen 

Egna erfarenheter har också varit en viktig inspirationskälla för flera av textildesignerna.
– Jag har rest mycket och alltid funderat på hur det kommer sig att flygplatser som vi tillbringar så mycket väntetid på, inte känns mer avkopplande, säger magisterstudenten Ragnhild Nordhagen som i sitt examensarbete har utforskat gränslandet mellan textil och arkitektur.

Genom att ta fram långa tredimensionella vågiga vepor vill hon skapa en känsla av avskildhet på flygplatsens olika ”gates” och på så sätt koppla bort det som kan kännas stressigt där människor ständigt är i rörelse.
– Man har kallat flygplatser för moderna katedraler, vilket jag tycker är paradoxalt i och med att det på flygplatser kan saknas utrymme för tankar och reflektion.

Under projektets gång har hon haft kontakt med Landvetters flygplats som varit positiva till hennes idéer. Det ljusa och inslaget av regnbågens färger i textilen är en reflektion från ljuset och de stora glasfönstren på Landvetter, förklarar Ragnhild Nordhagen. Något som skapar reflektion och skuggor och som kanske i förlängningen kan påminna om just ljuset i en katedrals färgglada glas.

Johanna Brag

Hyllad mångfald i staden

Inspirerad av det mångkulturella Paris har kandidatstudenten Johanna Brag valt att i sitt examensarbete fokusera på mångfalden, fast på hemmaplan. Hon har utifrån den demografiska bilden, med ålder, klass och etnicitet, valt ut sju gator i Göteborg som på ett karaktäristiskt sätt återspeglas i sina sju sjalar. Andra Långgatan är t.ex. en slags palestinasjal som fångar den rebelliskheten som går att hitta där, förklarar Johanna Brag. Ett annat exempel är att det mångkulturella Bergsjön skildras färgglatt, med paljetter och kontraster.
– Just det svartvita i Bergsjönsjalen är tänkt att tolkas som dubbelheten, som många människor med annan etnisk bakgrund kan känna, säger Johanna Brag som velat hylla varje gata för just sitt unika inslag i staden.

Olikheter är positiva hävdar Johanna Brag, men hon har även kunnat hitta en gemensam nämnare för alla de sju gatorna. Flaskan. Därför finns den som ett grundmönster på alla sjalar.
– Den har jag valt att tolka som en symbol för på samma gång lyxen såväl som misären. Det säger kanske något om staden i stort, förklarar hon.

Den gamla industrilokalen på Simonsland är en perfekt inramning för framtidens formgivare. Du som inte hinner se examensutställningen den 5-7 juni kan se den i sommar på Textilmuseet. Vernissage sker redan den 10 juni och utställningen pågår till den 24 augusti, modedesignernas arbeten visas fram till och med den 3 augusti.

Text: Annie Andréasson (mode), Belma Kratovic (textildesign)

Foto: Henrik L. Bengtsson