Huvudmeny

2009-09-24 13:00

IKEA-profil lär studenter om varumärkesprofilering


IKEA of Swedens förra VD Josefin Rydberg Dumont har ett stort intresse för mode, även om hon har arbetat inom möbelvärlden i över två decennier. En kombination som gör henne perfekt som gästföreläsare för studenterna vid Fashion Managementutbildningen. Under hela förra veckan delade hon med sig av sina erfarenheter och kunskaper som ledare för ett av Sveriges mest framgångsrika företag.

– Jag har aldrig planerat min karriär, säger Josefin Rydberg Dumont, vilket är svårt att tro när hon berättar om sina 25 år av framgångar inom IKEA.

Hon har genom åren haft olika uppdrag inom företaget. Bland annat har hon varit med och byggt upp varuhus, i Nordamerika och Frankrike, för att nämna några. Innan hon år 2000 fick uppdraget som IKEA of Swedens VD och därmed den första kvinnan i IKEAS koncernledning, var hon chef över katalogproduktionen. 
– Genom att tacka ja till allt har min karriär utvecklat sig just så. Jag drivs av kvalitet och är nog ganska tuff. Ingenting som är dåligt får glida igenom helt enkelt.  Samtidigt har jag haft tur och varit inom ett företag som har växt kraftigt.

Ny som gästföreläsare

Josefin Rydberg Dumont slutade som VD 2007 och har sedan dess drivit egen verksamhet. Det innebär ett par olika styrelseuppdrag, konsult åt företag inom bl.a. positionering och absolut färskast är uppdraget som gästföreläsare för studenterna på Fashion Managementutbildningen.
– Min goda vän Simonetta Carbanaro (gästprofessor vid Textilhögskolan) bjöd in mig till att gästföreläsa redan i våras och jag sa blankt nej, eftersom jag inte visste vad det innebar. Istället kom jag till Textilhögskolan och lyssnade på en av hennes föreläsningar och fick en bild hur det fungerar.

– Efter det kom Jan Carlsson, universitetsadjunkt på Textilhögskolan och sa att han hade tänkte att  jag skulle gästföreläsa här i en vecka till hösten och jag svarade ”jaha”.

– På den vägen är det, tillägger Josefin Rydberg Dumont och skrattar.

Även om hon inte har någon erfarenhet att undervisa studenter vid en högskola så höll hon mycket i ledarutveckling och coaching på IKEA.
– Jag lär i stort sett ut samma saker till studenterna som cheferna på IKEA. För mig är inte skillnaden stor förutom att jag inte är van att undervisa så många kvinnor

Entreprenörshistoria är kärnan

Under veckan har studenterna fått olika uppgifter, den mest uppskattade var diskussionen om de viktigaste händelserna i världen, de viktigaste händelserna för människor och de viktigaste händelserna inom mode från 1920-talet och framåt.
– Resultatet blev intressant, eftersom det är så stor mångfald i den här gruppen av studenter. De kommer från olika delar av världen och har inte upplevt allt på samma sätt.

Just historia är något som tycks genomsyra Josefin Rydbergs Dumonts syn på ”Business Management” och anser att entreprenörshistoria är kärnan av all verksamhet.
– Studenterna fick gå igenom historian bakom de fem, enligt mig, största företagen i världen: Swatch, Apple, IKEA, förstås, Virgin och Toyota.  Alla företag, hur stora de än är idag, startade någonstans. Bakom varje genialisk idé står en, två, ibland tre galna - men modiga personer som vågade satsa på något nytt. Genom att komma ihåg företagets historia blir arbetet av en helt annan kvalitet-

Viktigt med passion

Josefin Rydberg Dumont älskar att arbeta och tycker det är roligt att åstadkomma något.
– Jag har alltid haft inställningen att ge allt och lämna spår efter mig. Jag vill heller inte göra någon besviken.
Hennes bästa råd till blivande ledare är att verkligen tycka om vad de gör, att hitta en passion inte bara i arbetet utan även för fritiden.
– Jag ser det som en resa. Arbetslivet hänger mycket ihop med fritiden och genom att hitta en passion som genomsyrar båda delar blir det en enklare resa.

– Att vara högt uppsatt innebär långa dagar och mycket resande, tillsammans med pressen att det ska bli resultat. Det gäller att få ihop hela bilden, vilket jag inte tror enbart är ett kvinnoproblem, även om kvinnorna oftast står ett steg närmare barnen. Passionen och glädjen i sitt arbete behövs för att inte trötta och bränna ut sig.

Tid över

Just nu är hon sysselsatt på 70 % och har en ”massa tid över” som hon själv uttrycker det.
– Det passar mig bra just nu. Jag har hunnit renovera huset lite, umgås med mina tonåriga barn och fått resa lite.

– Mode är väldigt roligt, så jag hade tyckt om att få arbeta med ett företag inom modebranschen. Vi får helt enkelt se vad framtiden för med dig.


Text och foto: Therese Rosenblad