Huvudmeny

2010-11-03 10:45

Boråsstudenter sätter trenden internationellt


I september visade de upp sina examenskollektioner på prestigefulla London Fashion Week. Nu har Textilhögskolans studenters mode snappats upp av den internationella trendbyrån WGSN, som på sin hemsida skriver om hur svenskarna visar vägen i trenddjungeln. – Jag tycker att studenterna skapar trender istället för att tolka eller följa dem, säger Cassie Fitzpatrick som är redaktör på WGSN. Jag är genuint övertygad om att världens just nu mest inspirerande avgångsstudenter kommer från Skandinavien.

Stina Randestads ”Breed”
Stina Randestads ”Breed” är en av fem examenskollektioner som visas upp på den internationella trendbyråns hemsida. Bilderna är från hennes visning under London Fashion Week tidigare i höst.

Den Londonbaserade trendbyrån WGSN rapporterar på sin webb om avgångskollektioner från hela världen och skriver där om Boråsstudenternas ”banbrytande coolhet”. Bland de fem utvalda favoriterna syns bland andra Stina Randestad, vars kollektion beskrivs som galen, cool och fullständigt excentrisk.
– Alla studenternas kollektioner är innovativa och väldigt spännande! Jag tycker att deras inspiration är fascinerande och det är särskilt intressant hur deras initiala idéer har översatts till färdiga plagg, säger Cassie Fitzpatrick.

Pia Mouwitz är biträdande utbildningsledare för modedesignutbildningen på Textilhögskolan och hon menar att få synas på WGSN är något oerhört värdefullt.
– Vi som jobbar på högskolan vill skapa förutsättningar för våra modestudenter att utvecklas individuellt, med ett unikt uttryck och innehåll. Att WGSN nu väljer att lyfta fram våra studenter är ett erkännande från en av branschens starkaste aktörer. För oss som arbetar på Textilhögskolan och för våra studenter, är det också en tydlig bekräftelse på att vi rör oss i en högaktuell sfär inom modebranschen. Det våra studenter presterar, är inte bara är gångbart här i Sverige utan håller även ett globalt perspektiv.

WGSN är en av branschens största trendspanare inom mode och textil. De når ut på bred front internationellt och samarbetar med de största aktörerna inom Modeområdet och har kunder som till exempel Levi Strauss & Co, Adidas och Benetton Group.

Se examenskollektionerna 2010.

Fakta

Nyligen fick Högskolan i Borås, Textilhögskolan, tillstånd att utfärda både en generell forskarexamen samt en konstnärlig forskarexamen i textil och mode. Textilhögskolan anses som landets främsta och här ges bland annat modedesignutbildningen som är på 180 högskolepoäng. Dessutom ges ett konstnärligt masterprogram i mode- och textildesign om 120 högskolepoäng.

Text: Ida Borenstein
Foto: Clemens Thornquist