Huvudmeny

2010-11-12 15:46

Idérikt om hållbar utveckling


Communitys för att inspirera, tygpåsar som belöning för återvinning och heminredning av gamla kläder. När ”ettor” från Textilhögskolans utbildningar blandades samman under en dags workshop för att ge förslag hur Gina Tricot kan öka den hållbara utvecklingen, bubblade det av idéer.

Innovations- och kreativitets-workshopen den 10 november inleddes med föreläsningar av företagen Dunktion och Design Stories.  Under eftermiddagen delades studenterna upp i grupper för att ägna sig till att jobba med frågan: ”Vilka möjligheter finns till ökat inslag av hållbar utveckling i Gina Tricots affärsmodell?” .
– Vi fick helt fria händer så i vår grupp jobbar vi med heminredning, berättar Josefa Nädele Ljungkvist medan hon flätar en trasmata av gamla Gina Tricot-kläder.

Kudde av en kjolDeras affärsplan går ut på att inleda ett samarbete med Lagerhaus där olika heminredningstextilier, gjorda av gamla Gina Tricot-kläder kan säljas.

Emelie Kösler, som studerar textil produktutveckling tillsammans med Josefa Nädele Ljungkvist är i full gång att stoppa en kudde som från början var en kjol.
– Det är kul med workshop och verkligen utvecklande. Även om vi inte läser design så är det kul att prova på.

Skapa ny trend

I syrummet på Textil- och modefabriken, där workshopen inleddes, är symaskinerna i full gång. En del grupper har återvänt till de bekanta ateljéerna på Textilhögskolan men några har valt att stanna kvar på "fabriken". 
– Vår affärsplan för Gina Tricot är att få kunderna att återvinna sina gamla kläder och få en tygpåse i belöning. Eftersom en tygpåse kanske inte är så värdefullt att få, har vi också förslag på hur vi ska göra dem trendiga och därmed skapa ett större mervärde, förklarar Klara Veiczer medan hon tillsammans med Mikaela Lauren syr om ett plagg till en påse.

Studenter syr

Kunder inspirerar varandra

När vissa satt uppslukade vid symaskinerna ägnade sig andra åt postern. Blivande textila produktutvecklare Anton Magnussons grupp har en idé om att Gina Tricot ska starta en community för sina kunder.
– Där kan kunderna själva tipsa varandra hur de kan ta tillvara på gamla kläder, förklarar han.

Gruppen, även bestående av Johanna Ranweg, butikschefsutbildningen, Hanna Käck, textilekonomutbildningen och Amanda Klippinge, textil produktutvecklare tyckte alla att det var roligt att träffa studenter från andra utbildningar samtidigt som de fick jobba kreativt. Framförallt såg de fram emot kvällens ”Vävpub”.   

Studenter som gör en poster

Text: Therese Rosenblad
Foto: Peter Andersson/Mimbild