Huvudmeny

2010-11-01 09:36

Studenter inspirerade företagen


För att skapa en mötesplats för studenter och företag höll Marketplace Borås tillsammans med Textilhögskolan en workshop torsdagen den 28 oktober. Aktiviteten var en del av Fashion Days som under helgen har bjudit boråsarna på visningar, erbjudanden och evenemang – allt i modets tecken.

Sex företag, bland andra Gina Tricot, Ellos och FOV Fabrics var på plats på Textil- och modefabriken. De hade alla med sig ett varsitt case som modestudenterna skulle brainstorma kring.
– Företagen vill träffa studenter för att inspireras och få nya idéer samtidigt som studenterna vill ha verkliga fall. En win-win-situation för alla helt enkelt, säger Therese Bengtsson, projektledare för dagen och Marketplace Borås.  

Studenterna Elias Högberg, Daniel Larsson och Emma Lindqvist har fick ett case av Gina Tricot – att ge förslag på en ”home wear”- kollektion.
– Det ska vara något som kvinnor kan sätta på sig när de kommer hem från jobbet – men inte mjukisbyxor, förklarar Gina Tricot’s designer Kerstin Syrén och fortsätter:

– Det är fantastisk roligt att träffa studenterna i ett kreativt sammanhang. Då får vi både konsumentperspektivet och nya idéer från unga designers som ännu inte är färgade av andra företag.

Workshop med studenter

Skiss från workshopenÄven studenterna uppskattar möteplatsen. 
- Det är spännande och kul att få träffa företagen och få kontakt med verkligheten, säger Elias Högberg som studerar andra året på modedesignutbildningen. 

Cay Bond på workshopen
Dagen fick en extra guldkant när modeexperten Cay Bond överraskande dök upp för att titta på Fashion Days olika arrangemang.

Text och foto: Therese Rosenblad