Huvudmeny

2010-03-12 09:28

Mångsidig designprofil hyllas i utställning


Så produktiv, driftig och mångsidig. Det är något som man slås av efter att ha sett utställningen till minne av Ulla Bodin, designprofil och professor på Textilhögskolan, som gick bort förra året. Torsdagen den 11 mars invigdes utställningen som pågår fram till den 18 april.

”Den mångsidiga” är också undertiteln till utställningen som ställts samman av den nära vännen och kollegan, professor Wanja Djanaieff. De träffades på Stora Torget i Borås för femtio år sedan och har sedan dess följts åt.

– Vi var båda ute och promenerade med barnvagn och jag gick fram till henne för att hon hade en så snygg limegrön skinnhatt, minns Wanja Djanaieff. En limegrön färg som också har synts i mycket av det som Ulla Bodin skapat genom åren – i mönster, plagg, skisser, kostymer, hattar och ljudabsorbenter.

Wanja Djanaieff
– Trots att vi känt varandra så länge, visste jag inte att hon gjort så mycket, och jag tror att många av hennes kollegor från Textilhögskolan kommer att känna på samma sätt när de ser utställningen, säger Wanja Djanaieff.

Från påslakan till dräktkonst

Ulla Bodin blev 75 år och hon hann med att skapa mycket – inom vitt skilda områden. Så mycket att man häpnar över allt hon vågade ta sig an. Just det där att kasta sig huvudstupa in i projekt utan rädsla och med stor entusiasm är också det som många minns från samarbeten med henne.

Gunnel Larsson
– Hon såg inga begränsningar. Att jobba med Ulla var hysteriskt, inspirerande och utmanande, säger Gunnel Larsson, universitetsadjunkt, som lärde känna Ulla Bodin på Textilhögskolan. De gjorde flera spännande projekt tillsammans bland annat utställningarna om Siri Derkert och Sonia Delaunay.

Det sistnämnda är också en utställning som känns som det stod Ulla Bodin nära. Det var ett samarbetsprojekt med Skissernas Museum i Lund 2007. Resultatet blev nyskapande dräkter efter konstnärens egna bilder. Just att mixa olika konstarter var karaktäristiskt för Ulla Bodin. Musik, dans, rörelse, film, foto, koreografi och textil. Kostymer som för övrigt prisades i en internationell digitalprintstävling.

Världsartist och Sjuhäradsbo

Men det var som textildesigner Ulla Bodin började sin karriär. På 70-talet stod hon bakom flera av de påslakan som många minns. Under 35 år arbetade hon som designansvarig på Almedahls.

Ullas skrivbord
I centrum i utställningslokalen visas Ulla Bodins arbetsrum med skrivbord och staffli. Skisser, block, färger och material. Allt står precis på samma sätt som hemma på Månsagården. Trots att Ulla Bodin var den som placerade Textilhögskolan på världskartan med flera uppmärksammade utställningar kring smarta textilier, så var hon också en jordnära kvinna. Gården utanför Hökerum med hästar och barn och senare barnbarn var kärnan. Ett hem dit många minns att hon ofta bjöd hem vänner och kollegor.
På en teveskärm visas också en film om Ulla Bodin och hennes designliv producerad av Niklas Djanaieff.

Almedahls mönster

Stickat och patenterade ljudabsorbenter

Det är lång textil karriär som speglas i utställningen. När Ulla Bodin kom till Textilhögskolan under slutet av 90-talet märktes det att hon trivdes att arbeta tillsammans med unga blivande designers. Hon var engagerad och gick in med liv och lust i varje projekt. Hon stod bland annat bakom Stickakademien, en slags experimentverkstad för designstudenter från hela landet men också färdigutbildade designers där de kunde utveckla idéer och arbeta vidare med stickföretagen i bygden. Det var också i det egna experimenterandet med att ta fram tredimensionella effekter i scenkläder som Ulla Bodin tillsammans med Folke Sandvik fann att termoplastiska garn fick en yta som hårdnade när det värmdes.

Jesper, Wanja och Gunnel
En av klänningarna syns här bredvid studenten Jesper Danielsson (som hjälpt till att praktiskt sätta upp utställningen), Wanja Djanaieff och Gunnel Larsson. Ulla Bodin och Folke Sandvik fortsatte att testa den tredimensionella stickkonstruktionen och sammanförde dem i ljudabsorbenter. Det äggkartongliknande materialet visade sig fungera över all förväntan. Patent söktes och blev starten till ljudabsorbenten Cullus som idag säljs av företaget Abinitio.

John Bauer

Karin Larsson och studenterna

När andra gick på semesterledighet, då fortsatte Ulla Bodin med sommarkurser på Vadstena Akademin. Här fick deltagarna möjlighet att undersöka material och tekniker. Man skapade fantastiska kreationer. Så också Ulla Bodin. För Jönköpings Läns museum gjorde hon de lekfulla dräkterna till en uppsättning av John Bauers Bergakungen. Hyllingen av Karin Larsson, som hade premiär på Sundborn sommaren 2009, blev Ulla Bodins sista arbete tillsammans med studenterna. 

masterstudenter
Några av studentarbetena finns också på plats i utställningen. Andra studentarbeten som visas i anslutning till Ulla Bodins arbeten är Stephanie Pihtel och Ataphbl Suijirapin Yokul.

Linda Worbin
Dessutom visas ett av många smart textiles projekt. Det är Linda Worbin, Ami Bondesson och Anna Persson, som de berättar hur Ulla Bodin fått dem att våga tänka nytt och gå över gränserna. Resultatet visade de på Rydals museum. Det handlar om kostymer på dansares kroppar som interagerar med en bonad på väggen och som ändrar färg och mönster allt eftersom kropparna rör sig.

– Ulla Bodin uppmuntrade oss att visa mer än enbart textilier, att använda kroppen som ett verktyg och som uttryck i rummet.

Text och foto: Annie Andréasson