Huvudmeny

2011-01-21 13:07

Gränsöverskridande mellan fint och fult


Vad är fult och vad är vackert? Finns det en gräns eller ligger det i betraktarens ögon? Utvalda studenter på textildesignutbildningen har utmanats att ta det fula till sin spets i utställningen (un)beautiful textile. Igår, den 20 januari, var det vernissage på Galleri KG52 i Stockholm. – På Textilhögskolan kan vi design och det vi vill visa även utanför Borås, säger utbildningsledare Tonje Kristensen.

Lisa NilssonDet var många intresserade besökare som deltog i vernissagen under torsdagseftermiddagen. Såväl nära och kära till utställarna som en intresserad allmänhet. Även studenter från skolor i stockholmsområdet var nyfikna på utställningen och på Textilhögskolan. Från Nyckelviksskolan, kom en grupp studenter tidigt för att titta på lampor, tapeter och mönster. Samtliga tillverkade efter olika metoder och tekniker.  
– Jag är nyfiken på textildesignutbildningen och blev tipsad av våra lärare att komma till utställningen, säger Lisa Nilsson som läser en ettårig textilutbildning.

Hon fastnade för Linnéa Eketräs ”Luxurios Leftovers” och Johanna Ågrens ”Deliberate Distortion” i synnerhet.  Det som intresserade henne mest var framför allt material, färger och struktur inte om det var fint eller fult.

Lokalen strax innan öppning
Utställningen strax innan vernissagen. 

Besökare
Besökare som tittar på Isabel Cabral och Barbro Scholz "Herbae Textilis". 

Fint blir äckligt

Linnea Nilsson, som studerar årskurs ett på textildesignutbildningen, har utformat tre olika mönster som hon placerat på tre skåp. Inspirationen till mönstren kommer från allt annat än något vackert. 
– Eftersom jag inte tänker på om något är fint eller fult och tror att det är något personligt, så fick jag tänka extra mycket i det här projektet. Jag ville hitta något som 99 % tycker är äckligt och kom fram till att kräk är något sådant.

För att få fram känslan av ”äkta spya” blandade hon helt enkelt ihop en smet med olika sorters mat. Formen som spyan bildade har hon använt som grund i mönstren och placerat på skåp.
– Jag vill få folk att tänka till och inte döma så fort. Nu tittar de på mönstret och kanske tycker de att det är fint. När de öppnar skåpet får de se det verkliga mönstret, som är ganska äckligt.

Linnéa Nilsson

Stockholm ska få upp ögonenTonje Kristensen och Marie Dreiman

Det är första gången textildesignutbildningen ställer ut på Galleri KG52. För studenterna är det ovärderliga kunskaper att få arbeta med en utställning. Tanken är också att nå ut till en bredare publik och få potentiella studenter i Stockholmsområdet att få upp ögonen för Textilhögskolan.
– Utställningen ska spegla vad Textilhögskolan är bra på och på textildesignutbildningens bredd, säger Tonje Kristensen.

Idén till temat (un)beautiful textile fick Textilhögskolans professor Marie Dreiman förra året när en masterstudent i textildesign undersökte gränsen mellan det vackra och det äckliga.
– Hon fotade mögliga svampar i skogen och det blev jättevackra bilder, men om man placerade svamparna i ett vardagsrum så blev det plötsligt fult och äckligt. Det är intressant och frågan är: Beror detta på att rätt sak är på rätt plats, är det kulturellt eller vad skiljer något vackert från fult?

Lampor
Karin Sandqvists "Mildew". 

Förutom att utställningen ska vidare till Stockholm Furniture Fair den 6-12 februari avslöjar Marie Dreiman att en utställning på ungefär samma tema kommer senare i vår.
– Vi har fått en monterplats på världens största möbelmässa i Milano som pågår den 12-17 april. Utvalda studenter ska få ställa ut under temat ”Like textile” som är en fristående fortsättning på den här utställningen. Det ska bli väldigt spännande.

Fakta

Utställningen (un)beautiful textile på Galleri KG52, Kammakargatan 52 i Stockholm, pågår 20-29 januari. Se hur studenterna har jobbat inför utställningen och läs mer om Textildesignutbildningen på textildesigners.se

Text: Therese Rosenblad
Foto: Filip Asphäll och Therese Rosenblad