Huvudmeny

2011-11-21 10:06

Allvar och skratt på första Fashion Talks


Allvarliga ämnen behandlades med lätt ton när Cay Bond och Elin Eng under rubriken Fashion Talks diskuterade Engs examenskollektion Suitable Suits. Samtalet var det första i en serie som arrangeras i samarbete mellan Textilhögskolan och Galleri KG52.

I det första av en serie samtal om mode avhandlades den uppmärksammade kollektionen och utställningen Suitable Suits och dess komplexa teman; makt, identitet och likriktning i förhållande till vår rasande kärlek till framförallt ekonomisk tillväxt. Kvällen inleddes med att Emma Fälth, lärare vid modedesignutbildningen på Textilhögskolan i Borås, introducerade samtalets deltagare; designer Elin Eng och trendanalytiker Cay Bond. De båda tog plats vid ett litet podium placerat så att utställningens huvuddel; installationen av huvudlösa dockor bärandes kollektionen, kom att utgöra fonden för samtalet. Elin Eng berättade att den skena som dockorna transporteras runt i inte bara symboliserar det led som livet ofta uppmanar oss att rätta in oss i, utan också mer konkret de system som används inom textilindustrin för att standardisera och effektivisera tillverkningsprocessen av kläder.

Kostymen som maktsymbol

Samtalet, som flöt naturligt och varierade i form mellan fria diskussioner och frågor ställda av båda parter, inleddes med att Elin Eng förklarade och försökte sätta svenska ord på den engelska titeln på kollektionen. Att hon har använt sig av kostymen som bas för sitt arbete beror dels på att det är den kanske allra tydligaste maktsymbolen, men också för att kostymen illustrerar likriktning. Det är en uniform som får oss att smälta in, och underlättar för oss at rätta in oss i leden. För kollektionen har Elin Eng bland annat belönats med Show Up Fashion Award, och det var genom det hon kom i kontakt med Cay Bond, som satt i juryn för priset. Cay Bond drog sig under kvällen till minnes hur hon redan i de första samtalen med Elin Eng fascinerades av hennes arbete och tankar kring kostymens symbolik.

Cay Bond konstaterade att modebranschen blir hårt drabbad i den tillväxthysteri där investerare kräver allt högre avkastning, och där höga vinster blir allt och innehållet, som förminskas till ett medel för tillväxt och avkastning, glöms bort. Att just mode är utsatt beror enligt henne på att det är en produkt som presenteras ofta, och där det ständigt finns ett flöde i produktionen så att de många människor – och maskiner – som sysselsätts i industrin världen över inte ska gå sysslolösa.

För utställningen har Elin Eng sytt upp kollektionen i två versioner. Den första, helt i standardfärgerna grått och vitt, symboliserar den grå massan som kostymväldet innebär. Den andra versionen är en veritabel smältdegel av kulturella influenser. Elin Eng, som hittade större delen av tygerna på en tygmarknad i Paris, hade som mål att få med alla världens kontinenter i materialen. Så är följaktligen kollektionen uppsydd i afrikanska, kinesiska, syrianska, peruanska och indiska tyger – bland annat. Det är en kommentar till hur kostymen är ett av få, om inte det enda, plagget som lyckats spridas till och ta över hela världen utan att dess värdeladdning förändrats.

Cay Bond och Elin Eng

Koncept eller kommersialism

Vinsten av Show Up Fashion Award innebär bland annat att Elin Eng nu kommer att få skapa en kollektion för internetbutiken Nelly.com. Ett företag som, på tal om tillväxt, har vuxit med 2100 procent de senaste fyra åren, kommenterar Elin Eng muntert och får spridda skratt som svar från publiken.

I researchen för kollektionen har Elin Eng tittat mycket på hur vi använder språket på internet, och ställt sig frågan om hur de många förkortningar vi använder påverkar oss. Innebär ett förkortat språk även förkortade tankar? Definitivt, menar Cay Bond, som vidare flikar in att när det kommer till mode och de, ofta bloggare, som skriver om ämnet på nätet finns det en stor okunskap och bristande förståelse för vikten av den gedigna utbildning och kunskap många klädformgivare har.

En annan idé kring vilken Elin Eng har spånat är hur språket och förkortningarna på nätet kan ha en tillhörighetsskapande funktion, motsvarande den som kläder kan ha i ”verkliga” livet.  

Elin Eng är väldigt glad över uppdraget, men är samtidigt nervös då samarbetet blir det första där hon arbetar mot en verklig marknad. Dessutom inser hon att det ställer många av hennes egna frågeställningar om likriktning, identitet, produktion och konsumtion på sin spets. Hon säger dock att hon litar på sin egen designprocess och att hon kommer kunna gå igenom sina tankar och frågeställningar, men samtidigt kunna göra en produkt som kan vara kommersiellt gångbar. Åtminstone i någon form av liten grupp, tillägger hon blygsamt. Cay Bond avslutar samtalet med att konstatera att stora företag som Nelly.com förmodligen är de som verkligen behöver samarbeta med designers som Elin Eng, för att få input att tänka om när det gäller produktion och konsumtion.

”Så vi litar på dig” säger hon halvt på skoj, halvt på allvar till Elin Eng, och ger därmed den seriösa diskussionen ett gladlynt avslut.

Text: Charlotta Jakobsson
Foto: Emma Fälth