Huvudmeny

2011-11-14 17:44

Modigt mode ställer frågor


Utställningen ”Suitable Suits – Infatuated by the holy quest of growth” drog fulla hus vid invigningen. I centrum för kvällen stod designern Elin Eng, som med kollektionen vill väcka tankar kring identitet, makt och likriktning.

Elin Eng tog examen från Textilhögskolans modedesignutbildning i våras, och hennes examenskollektion ”Suitable Suits – Infatuated by the holy quest of growth” har både blivit prisbelönt och väckt mycket medial uppmärksamhet. Så mycket, rentav, att Elin Eng fick äran att dela soffa med Margareta van den Bosch i TV4 Nyhetsmorgon. Något som många av besökarna på vernissagen också uppmärksammar, i samma andetag som de komplimenterar henne för en fantastisk utställning. Med all rätt. Galleri KG52:s vitkalkade lokaler bildar en kontrasterande men perfekt bakgrund tillden starka installationen som ”Suitable Suits” utgör. Besökare möts inledningsvis av en rad huvuden upphängda i taket längs med den långsmala entrén, samtliga bärandes trattformade skygglappar i olika utformning och material. En lika skrämmande som visuellt vacker kommentar till det tunnelseende som ofta drabbar människor i jakt på karriär, makt och pengar. Längre in i lokalen snurrar 14 huvudlösa kroppar på en L-formad skena i taket, en lösning som ger utställningen liv och bidrar med en nästan spökliknande känsla hos de långsamt men ständigt framåtglidande plaggen. Raden av huvudlösa – och därmed identitetslösa – dockor ställer frågor kring att rätta in sig i ledet, att ge upp delar av sin egen person för att smälta in. I en bur sitter ett par minkklädda skor, en symbol för vår benägenhet att ”gå över lik” för att uppnå våra mål.

Besökare

I den märkbart imponerade publiken samtalas det ivrigt om kollektionens brännpunkter. Och med det har Elin Eng uppnått det hon velat med utställningen; att väcka tankar och inspirera till diskussion.

– Jag tycker det här väldigt spännande, jag är lycksalig så det förslår! Det betyder jättemycket att folk tycker att det är intressant, att det finns något tilltalande i att våga diskutera saker.

Kollektionens sju ensembler är uppsydda i två versioner. Den ena klassiskt svart, grå och vit; den andra en smältdegel av färger, mönster och vitt skilda kulturella referenser. Det som binder dem samman är silhuetterna; överdrivna, tydliga och med en känsla av skevhet. En kavaj och en rock har abnormt överdimensionerade axelpartier, en kostymbyxa har förlängts och liksom sväljer hela kroppen den sitter på. En klassisk kostym har sytts upp i transparenta tyger, för att visa att även under de mest identitetslösa plagg göms en kropp och en själ; en individ.

Huvudlösa kroppar

– Jag har utnyttjat kostymen som maktsymbol, men också som en uniform, en enhet, som ett verktyg för likriktning. Tygerna är en kommentar till imperialismen. Kostymen har tagit över världen, men vad för den med sig? Vad händer med det som skövlas? Det sägs att för att komma framåt så måste vi tänka olika, och vad händer då när allting likriktas?

Trots skönheten som ryms i kollektionen kan visionen den målar upp tyckas dystopisk. Men även om ämnena som berörs är tunga rymmer utställningen också hopp om förändring. Vid en vägg står ett par minkbeklädda skor vid en gammaldags stol, tillverkad av en bekant till Elin Eng som arbetar med att göra om gamla möbler på ett modernt sätt.

– Det symboliserar en vändpunkt. Att istället för att ständigt fokusera på tillväxt så kan vi använda det vi redan har.

Cay Bond och Elin EngFashion Talk den 16 november

Den 16 november kommer Cay Bond och Elin Eng debattera och diskutera frågorna som Elin Eng vill väcka med sin kollektion under ett "Fashion Talk". Det sker på Galleri KG52 kl. 18:00-19:00 och är öppet för alla. 

Utställningen Suitable Suits pågår till den 20 november

På bilden till höger syns Cay Bond och Elin Eng under vernissagen. 

Text: Charlotta Jakobsson
Foto: Jan Carlsson