Huvudmeny

2011-04-15 09:16

Färgstark hyllning gav plats i Triumph-final


Underkläder med fokus på den kvinnliga siluetten genom starka färger och cirkulära former är Sveriges bidrag i den internationella finalen för Triumph Inspiration Award. Bakom designen står masterstudenten Abril Vergara Lozano vid Textilhögskolan som utsågs till vinnare i den nordiska deltävlingen i Köpenhamn den 8 april.

Årligen utmanar underklädesföretaget Triumph världens designstudenter att efter nya teman, designa inspirerande ”showpiece-underkläder” . Temat 2011 är företagets 125-års jubileum, något Abril Vergara Lozano vill fira med färg.
– Jag ville också sätta kvinnans siluett i fokus och fick en idé att använda cirklar för att skapa volym och uppmärksamhet kring de feminina formerna.

Hon tror att det framförallt var färgerna som fick domarna att utse henne till Sveriges vinnare.
– Det verkar vara ovanligt med färger i tävlingen. De flesta bidragen var i vitt, svart eller beige. Det har jag svårt att förstå eftersom det är ett firande, då ska det ju vara glatt. Och domarna tyckte att Sverige behöver lite färg, säger Abril Vergara Lozano med ett leende.

Abril Vergara Lozano

Att hon valde att arbeta med just cirklar beror på symboliken, där hon ser cirkeln som en del av naturen och en symbol för förening, likväl som en feminin symbol.


I juli tar hon plats i den stora finalen under Berlin Fashion Week.
– Det känns väldigt bra men overkligt. Jag trodde inte det var sant när de sa att jag hade vunnit i Köpenhamn. Jag har inga förväntningar inför Berlin. Jag är bara stolt över att få vara med och ser det som en möjlighet att skapa nya kontakter och en chans att visa upp min design.

Fakta

Textilhögskolan är sedan förra året utsedda av underklädesföretaget Triumph att tävla för Sveriges räkning. Nio juryutvalda studenter från Textilhögskolan deltog i delfinalen i Köpenhamn den 8 april då Norge, Danmark och Sveriges bidrag utsågs.

Under Berlin Fashion Week sker finalen, då utsedda studenter från ca 30 länder från hela världen tävlar om chansen att få sina underkläder kommersialiserade och producerade för utvalda Triumph-butiker världen över. Vinnaren får också 15 000 Euro.

Text: Therese Rosenblad
Foto: Triumph