Huvudmeny

2011-04-14 08:30

Högskolan i Borås gör reklam på kinesiska – i Sverige


Tillhör du dem som har läst kinesiska i skolan? I Sverige finns faktiskt ett 15-tal gymnasieskolor som undervisar i kinesiska och nu finns en utbildning på Högskolan i Borås där man kan få direkt användning av sina språkkunskaper.

Kinesisk reklam på Spotify

Så här ser det ut på Spotify när Högskolan i Borås kör kampanj för sin nya utbildning med plugg på kinesiskt  universitet. (screenshot från kampanjen).

– Till hösten startar vårt nya kombinerade program Affärsinformatiker med inriktning på internationell marknadsföring – en utbildning som ger kompetens inom både internationell marknadsföring och informatik. Det avslutande året läser man tillsammans med kinesiska studenter, en termin i Borås och sista terminen på universitet i Kina, berättar Rolf Appelqvist, prefekt på Institutionen för Data och Affärsvetenskap.

Många är intresserade av att plugga utomlands men att läsa hela sin utbildning utanför Sverige kan vara både jobbigt och dyrt. Att läsa hemma med chans att få ett halvår eller ett år på ett annat universitet är ofta lagom tycker Björn Abelli som är studierektor för utbildningen. 

– För de svenska studenterna blir ju detta dessutom en mjukstart eftersom de får träffa sina kinesiska klasskamrater på ”hemmaplan” först, påpekar Björn Abelli.

Inget krav finns på kinesiska förkunskaper för att gå utbildningen.

–  Men det är klart, har man läst kinesiska på gymnasiet så kan det ju bli extra kul att gå utbildningen. Därför har vi marknadsfört den lite speciellt säger Rolf Appelqvist.

Spelades in i Kina

– Högskolan i Borås har haft en stor kampanj på Spotify under vintern och vi beslöt att hänga på. Fast vi gjorde den på kinesiska förstås, säger Rolf med ett leende. Hela processen är ett bra exempel på hur internationell marknadsföring kan gå till. Manuset skrevs av produktionsbolaget här i Sverige, sen spelades allt in i Kina med kinesisk speaker. Därefter lade man på en svensk så kallad voiceover i Sverige och vi fick godkänna det. Alltihop gick på fyra dagar. Ganska fantastiskt, och ett bra exempel på hur marknadsförare kan få jobba numer.

Man kan undra om det inte hade gått lika bra att göra hela produktionen i Sverige?

– Självklart, säger Calle Carlsson som är projektledare på TMP som är produktionsbolaget bakom reklamspoten. Men idag görs nästan all utländsk reklam i landet där språket talas. Det är helt annan ekonomi att använda speakers på plats. Dessutom kan man ju få ett mycket bredare utbud av röster. Har man ett varumärke som är starkt förknippat med en röst så vill man oftast inte att konkurrenten ska använda samma, vilket lätt kan hända. Framförallt med ett lite mer ovanligt språk.

Spotify-kampanjen på kinesiska går t.o.m. 15:a april. Bor du i Borås och är mellan 18 och 21 år så kanske du hinner höra den. Eller också kan du lyssna på den här (länk till ljudfil). Mer information om utbildningen till Affärsinformatiker med inriktning på internationell marknadsföring hittar du på www.hb.se/utbildning.

Så här låter högskolans kinesisk reklam:

 

Text: Vendela Röhlander