Huvudmeny

2011-04-01 15:47

Ödmjukhet följde med i bagaget från Kenya


Kenya är ett fattigt land med stora klasskillnader. För lärarstudenten Kenny Svensson var det till en början en enorm kulturkrock att komma som utbytesstudent till Murang’a School of Education. Idag har han, förutom nya erfarenheter, vänner för livet och fina minnen av möten med ett vänligt, stolt och ovanligt lyckligt folk.

Grönskande landIntresset för andra kulturer och att träffa nya människor har funnits länge. När Institutionen för pedagogik hade två kenyanska studenter på besök väcktes intresset och idén att under sin specialiseringstermin åka på ett utbyte. Hösten 2010 gav han sig i väg. 
– Jag var den första studenten från Högskolan i Borås som åkte helt ensam till Kenya. Oftast reser man dit två åt gången, säger Kenny Svensson och fortsätter:

– Men jag tror det var bra att vara själv. Jag ”tvingades” att umgås med de andra studenterna och jag tror de uppskattade att jag var själv.

Även om han inte ångrar att han reste själv så ångrar han däremot att han inte hade med en bok om Sverige.
– De ställde väldigt mycket frågor om Sverige. Det är lite man faktiskt vet, säger han med ett leende.

Kenny Svensson beskriver kenyanerna han träffade som ett vänligt folk som var stolta över sitt land, och stolta över att han ville besöka Kenya.
– Eftersom jag var den enda vita personen på flera mils avstånd så märktes jag av så att säga, säger han och skrattar.

– Det var alltid någon som kom fram och ställde en fråga. De var väldigt intresserade.

Teoretisk skola

Kenny Svensson i sitt klassrum

Skillnaden mellan en utbildning i Sverige och Kenya är ganska stor. Undervisningen i Kenya byggs på att läraren pratar och eleverna antecknar. Inte ens slöjdundervisningen är praktisk.  
– Det märktes att studenterna inte var vana att diskutera så mycket. När vår lärare försökte öppna upp för diskussion var det knäpptyst, berättar Kenny Svensson.

Innan resan fick han välja fritt vilka kurser han skulle läsa på plats och valde att fördjupa sig i IKT (informations – och kommunikationsteknik), ”creative arts” (musik, bild och idrott), engelska och ”social studies”, som han examinerades på, innan han reste hem. Tillskillnad från de kenyanska studenterna som har en fyradagarstenta på allt de lärt sig under ett år.
– Pressen på de kenyanska studenterna är stor. För dem betyder utbildningen allt eftersom det innebär att det får en högre lön när de är färdigutbildade.   

Han berättar att många även utövar en sport samtidigt.
– Vissa gick upp klockan fyra för att träna, gick i skolan hela dagen och pluggade på kvällarna. Det finns en glöd hos många som kämpade för att få ett bättre liv.

Samlade in pengar

En del av de kenyanska studenterna får kämpa mer än andra för att ta sig vidare.
– Min bästa kompis nere i Kenya kommer från en väldigt fattig familj. Han får skriva till regeringen och få bidrag för sina studier. Men när jag var där blev han nekad. Så jag hjälpte honom med finansieringen, säger Kenny Svensson.

Innan han åkte hem ville han göra ännu en insats och uppmanade släkt och vänner att skicka pengar. Han fick ihop ungefär 5000 kronor.
– Jag köpte 160 böcker till den skola som var fattigast i området. De blev väldigt tacksamma och tyckte det var det bästa jag kunde ha köpt eftersom böckerna håller i flera år.

Kenny Svensson tycker att terminen i Kenya har gjort honom ödmjuk och framförallt gett perspektiv.
– Det är svårt att förstå vart glädjen hos alla kommer ifrån. De lever ett hårt liv och jag skulle aldrig klara av det.  Å andra sidan kommer uttrycket ”Hakuna matata” från Kenya. Det betyder inga bekymmer.

Kenny på promenad i Kenya
Kenny Svensson på besök på Mareema Primary School som han skänkte pengar till. 

Vill du veta mer om utbytesstudier?

Besök www.hb.se/utbyte

Text: Therese Rosenblad
Foto: Privat