Huvudmeny

2011-05-13 08:00

Många möten på mötesplats för sociala medier


Den 12 maj fylldes högskolans Sparbankssal till bredden när det var dags för årets Mötesplats Sociala Medier (MSM) att gå av stapeln. Moderator var Borås Tidnings chefredaktör Stefan Eklund och den mest omtalade talaren var utan tvekan USA:s ambassadör i Sverige, Matthew Barzun.

Matthew Barzun

Många var förstås nyfikna på att lyssna till Matthew Barzun, som bland annat är känd för sitt engagemang kring Barack Obama inför presidentvalet 2008, då han var ansvarig för sociala medier i presidentsvalkampanjen. Faktum är att han från och med den 1 juni kommer att återvända till USA för att jobba med president Obamas omvalskampanj. För fyra år sedan fanns knappt Twitter och Facebook användes inte heller i samma utsträckning som idag.

– Självklart kommer vi att arbeta på ett annat sätt inför det kommande valet, det vore konstigt annars.

Under föredraget på MSM talade han bland annat om hur viktigt det är att inom internetanvändning hitta balansen mellan frihet och säkerhet, yttrandefrihet och tolerans samt öppenhet och sekretess. Dessutom bidrog han med lite spännande kuriosa.
– Ibland måste man hoppa över ett steg för att komma framåt. Det gjorde Laila Ohlgren, en svensk ingenjör som 1979 bidrog till ett banbrytande arbete inom mobiltelefonin. Det är hon som ligger bakom den gröna knappen på mobiltelefonen, alltså själva idén med att man först skriver in hela numret i telefonen och därefter kopplar upp till nätet när hela numret är inmatat. Hon hoppade över kopplingstonen. Detta gjorde det mycket enklare för mobiltelefonerna att behålla kontakten med basstationerna.

Bara en kanal bland många

Per Schlingmann

Per Schlingmann, statssekreterare i Statsrådsberedningen med ansvar för kommunikation, poängterade under sitt framträdande att sociala medier i politiken bara är en kanal bland många andra – det är innehållet som spelar roll.
– Dessa medier förändrar politiken och är främst bra för dialog mellan politiker och väljare. Det är dock en låg tröskel för att publicera sig på twitter. Frågan är hur vi hittar lite tröghet för att få till eftertanke?

Kommunikationsstrategen Hampus Brynolf konstaterade också att sociala medier bara är en ytterligare kanal.
– De förändrar inte politikens fundament. Man vinner inte några val med sociala medier, men man kan förlora dem. Jag hoppas att politikerna tänker annorlunda nästa val och ser dessa kanaler som en naturlig del. De ger utökade möjligheter för dialog mellan medborgare och beslutsfattare.

Sociala rörelser 2.0
2011-05-13_Jan NolinHögskolans egen sociala medier-expert, professor Jan Nolin, talade om sociala rörelser 2.0 och något han kallar för wikipolitik. Istället för att prata om sociala medier som olika kanaler för kommunikation vill Jan Nolin se utvecklingen på internet som en rörelse där man använder dessa medier för att samarbeta och skapa en gemenskap. Han tog till exempel upp begreppet ”massans visdom”.

– Forskning visar att när många människor med olika kompetenser och kunskap går samman fattar de bättre beslut än grupper med få, väldigt ”smarta” personer. 

Nöjda besökare

När besökarna minglade och åt snittar i halvtid passade vi på att ställa några frågor:

Varför är du här idag? Hur har dagen varit hittills?

Agneta Ahlgrand, fritidspolitiker, AB Bostäder i Borås
Agneta Ahlgrand– Eftersom jag är förtroendevald här i Borås fick jag en inbjudan till evenemanget och tyckte att det verkade som  intressant sak att delta i.

– Jag tycker det är väldigt spännande, särskilt med både lokalt och internationellt fokus. Jag är relativt ny i politiken och har mycket att lära om sociala medier!

 

Charlotte Bratell, studerar event management på Högskolan i Borås
Charlotte Bratell– Jag är här för att jag gör ett examensarbete om sociala medier för Stena Match Cup Sweden. Så detta ämne är jätteintressant för mig just nu.

– Jag tycker det har varit bra med mycket politik och många bra frågor från publiken. Det är smart att ha twitterflödet på storskärm så att man kan följa med i vad som händer även där.

Björn Linder och Per Löwendahl, Borås stad
2011-05-13_Björn Linder_Per Löwendahl– Jag är nybörjare på det här med Twitter och har precis börjat använda det en del i mitt jobb, säger Björn Linder som jobbar med personalfrågor. Dagen har varit bra hittills, jag uppskattade särskilt debatten mellan Per Schlingmann och Hampus Brynolf.

– Vi arbetar hela tiden med att bli bättre på sociala medier, säger Per Löwendahl, från Stadsdelsförvaltningen Norr.
– Den här dagen blir en bekräftelse på att vi gör rätt i den satsningen.

Fakta:
Mötesplats Sociala Medier är ett samarrangemang mellan Högskolan i Borås och Borås Stad. Mer information om konferensen och föreläsarnas presentationer finns på www.boras.se/msmboras

Text: Avdelningen för externa relationer, funktionen för kommunikation
Foto: Therése Svenberg