Huvudmeny

2011-05-23 08:00

Modern marknadsföring på praktisk nivå


2009 fick Malin Sundström Kurslitteraturpriset för sin bok Marknadsföringsboken. Och det var innan boken ens var klar. Nu finns Marknadsföringsboken att köpa och en tillhörande webbplats har skapats.

Hallå där Malin Sundström, Institutionen för data- och affärsvetenskap (IDA)… du fick ju Kurslitteraturpriset 2009, innan boken var helt klar. Hur var det?

– Att få priset var urhäftigt men också ganska betungande - vi fick ju pris för en bokidé och sedan skulle idén också genomföras och bli en riktigt bra bok.

Varför skrev du den här boken?

– För att det behövs – studenter behöver ha en bra grundbok där de kan känna igen fenomen och händelser i sin egen vardag. Praktiker behöver ha en bok som inte är allt för tjock men som ändå täcker in de mest grundläggande kunskaperna. Och så är den modern och tar hänsyn till hur marknadsföring funkar idag.

Vad är det bästa med den? 

– Storyn om det fingerade företaget TrendLine och traineen som arbetar där, Anna. Genom dessa berättelser hoppas jag att vi lyckats få ner problem och lösningar på en praktisk nivå.

Berätta lite om den spännande webbplatsen!

– Webben som hör till boken är i princip ytterligare en bok. Platsen är sprängfylld med extra material. Vi har intervjuat företag som t.ex. SAS, SJ, Twilfit och Spendrups där de berättar om hur marknadsföringsarbetet går till, hur man tänker och vilka problem som kan uppstå. Fallstudierna är många (en del är långa andra är korta) och det finns interaktiva case där företag ber studenter om lösningsförslag. På webben kan man testa sina kunskaper med hjälp av kryssfrågor och Jeopardy-frågor - och läraren har en helt egen webbplats där det finns handledning, förslag på föreläsningsupplägg och tentafrågor.

Har du några planer på att skriva mer kurslitteratur?

– När vi äntligen, efter två år, var klara sa jag till Lena Mossberg (kollega på Handelshögskolan i Göteborg och medförfattare) att jag aldrig skulle skriva någon mer bok ... Fast det löftet höll inte länge, nu håller jag på med ytterligare en bok – den här gången arbetar jag med en informatikkollega på IDA. Men vad den boken handlar om avslöjar jag inte nu...

Här presenterar Malin Sundström och Lena Mossberg Marknadsförningsboken.

Text: Ida Borenstein
Foto: Ulf Nilsson