Huvudmeny

2011-05-27 08:45

Surfare mötte event managers i Varbergs vågor


Coastal Culture hette evenemanget som präglade Varberg härom helgen. Blött var det ibland både på land och i vatten, men det hindrade inte ett stort antal surfentusiaster från olika delar av Sverige och världen att leva det ultimata ”beach-livet” . Bakom arrangemanget står organisationen CRED, Creative Destination, som arbetar för att främja utveckling och tillväxt inom kulturella och kreativa näringar.

Surfare på Coastal Culture

Men en stor del av genomförandet av Coastal Culture har gjorts av studenter från Högskolan i Borås program för event management. Praktiskt genomförande av ett event med en extern uppdragsgivare, i en kurs i slutet av första året: Mycket skarpare läge än så här blir det nog inte.

Anders Hultén är ansvarig för utbildningsprogrammet.

– Vi har kört kursen ”Eventledning och praktiskt eventarbete” i fem år och i år har studenterna haft extra stora möjligheter att påverka innehållet och leveransen. Jag tycker det är riktigt kul att se hur vissa individer har utvecklats och växt i samband med att de har fått eller tagit ansvar.

Evelina Hådén är en av studenterna som ägnat det mesta av både studietid och fritid åt Coastal Culture det senaste halvåret.  Om ett år är hon färdig event manager och hoppas då på att få arbeta med planering och organisation i eventbranschen .

– Jag vill skapa upplevelser som ger människor möjlighet att lära sig något nytt om sig själva och sin omvärld. Här har jag lärt mig mycket om marknadsföring, evenemangsproduktion och projektledning men framförallt om hur jag själv fungerar i grupp och min förmåga att lösa problem.  

Unik chans att praktisera sina kunskaper

Om Coastal Culture säger Evelina:

– Det har gett oss studenter en unik chans att praktisera våra teoretiska kunskaper, det har varit oerhört lärorikt att få vara delaktig i ett evenemangs framväxt från idé till genomförande. En utmaning i projektet har varit att ha en effektiv kommunikation, men det har varit bra diskussionsunderlag till kursen i organisationsteori som vi läser parallellt med praktiskt eventarbete.

Fredrik Barkman var en av de första som läste utbildningen Event Management. Efter att ha kompletterat med företagsekonomi skriver han på sin D-uppsats, driver eget företag inom marknadsföring/event och kollar på jobb inom marknadsföringssektorn.  Under Coastal Culture har han varit redaktionsansvarig vilket innebär arbete med webben och även med att dokumentera för de intressenter som finansierat det hela. Som före detta student tycker Fredrik att Coastal Culture har var ett exemplariskt bra evenemang för studenterna att få testa sina kunskaper.

– Det har varit tufft och de har slitit hårt. Men så är det ofta i eventbranschen så det är lika bra att få koll på det direkt. Vi får hoppas att det inte blir en massa avhopp nu bara, säger Fredrik med glimten i ögat.

Anders Hultén påpekar att det har varit oerhört kul att se hur alla studenterna bidragit och kunna njuta av att se hur lyckat det till slut blev.

– Alla – uppdragsgivare, besökare, näringsidkare och leverantörer - var extremt imponerade av studenternas engagemang, summerar Anders Hultén.

Tanken är att Coastal Culture ska vara ett återkommande evenemang och förhoppningsvis växa. I år var det cirka 9800 besökare i vågorna och runt om på stränderna i Varberg.

Text: Vendela Röhlander
Bild: Alexandersonsinstitutet