Huvudmeny

2011-07-20 09:06

Strid på modeveckan i Stockholm


Den unga modedesignern Josefin Strid befinner sig mitt i hetluften. Hon har just tagit examen från modedesignutbildningen på Textilhögskolan, bloggar för nätmagasinet rodeo.net, förbereder tre modevisningar på Stockholm Fashion Week och är en av finalisterna i Moderådets prestigefyllda tävling Årets Rookie. Hur hinner hon allt?

Under våren och försommaren har Josefin Strid pendlat mellan Borås och Stockholm för att vara med i de aktiviteter som en finalplats i ”Årets Rookie” innebär. För några veckor sedan medverkade hon i TV4 nyhetsmorgon för att presentera sin kollektion i direktsänd TV. Josefin Strid har även hunnit med en resa till Milano där hon ställde ut tillsammans med Svensk Form och samarbetade med Lammhults under Milanos möbelmässa. Under samma period har hon genomfört och tagit examen i modedesign på Textilhögskolan och dessutom drivit eget företag.

Blir du aldrig trött?
– Mitt humör har faktiskt varit på topp hela tiden. Det är så mycket som har fallit på plats under våren. Jag har börjat producera i Estland och nu känns företaget ”på riktigt”, säger Josefin Strid och fortsätter:

– Jag har kunnat kombinera examensarbetet med företaget men det krävdes, och kräver fortfarande, 16 timmars-dagar. Inom ett par veckor ska jag vara klar med kollektionen inför sommaren 2012. Jag har alltid haft mycket energi och så länge som det är kul så fungerar det, men visst så längtar jag efter lite semester.

Drömmar i uppfyllelse

I vintras hade Josefin Strid egen visning under Stockholms Fashion Week och nu är det snart dags igen. Hon har blivit utvald till Microsofts kampanj ”Generation 7” vilket går ut på att sju kreatörer från olika designområden får var sin dröm uppfylld. Josefin Strids dröm är – naturligtvis - en egen visning under modeveckan.
– Det ingår i kampanjen att det ska gå att följa mig genom olika sociala medier. Så jag bloggar på rodeo.net, Twittrar och finns på Facebook. Jag skriver mycket om arbetsprocessen för jag vill att folk ska se vad jag faktiskt gör. Modebranschen är inte så glammig som alla tror - det är mycket jobb också.  

Inte redo att lämna Textilhögskolan

Josefin StridSammanlagt blir det tre visningar under modeveckan i Stockholm. Den egna, en tillsammans med sin klass från Textilhögskolan och en mindre visning i samband med att vinnaren i ”Årets Rookie” utses.
– Jag tror absolut jag har en chans att vinna. Sedan tävlingen drog igång har det hänt mycket med mitt företag och min egen utveckling. Jag är fortfarande lite spretig i min stil men har börjat hitta ett mer konsekvent byggande av varumärket.  Men man vet aldrig för de fem som är kvar är vassa allihop och vi har kommit långt inom våra olika områden.

Oavsett hur finalen går den 8 augusti, börjar Josefin Strid på masterutbildningen i modedesign på Textilhögskolan till hösten.
– Jag är inte riktigt färdig för att kasta mig ut i arbetslivet ännu. Textilhögskolan är en tillgång för mig och studierna stärker mina framtida möjligheter, säger hon och fortsätter:

– Mitt mål har alltid varit att ha ett eget företag. När jag tar min masterexamen om två år vill jag att det ska gå runt.

Josefin Strid om sitt företag:

 ”JosefinStrid står för en kvalitet som jag tycker är viktigt. Jag vill inspirera och få folk att bli måna och medvetna om vad de köper. Jag är noggrann med att bygga upp en schysst produktion med hållbarhet. Genom att jag lagt produktionen i Estland och inte i Asien kommer jag kunna ha kontroll”.  Läs mer på www.josefinstrid.com

Läs också hennes blogg på rodeo.net

Fakta om ”Årets Rookie”:

12 nya modemärken får genom Svenska Moderådets projekt “Rookies” möjlighet att synas på olika sätt under 2011. Efter höstens ansökningsperiod har Rookies jury utsett kandidaterna till Rookies 2011. En samling av 12 modemärken som medverkar i olika projekt under kommande år. Fem av dessa nomineras till ”Årets Rookies” i februari i samband med Stockholm Fashion Week 7-13 februari. En vinner priset under modeveckan i augusti. 

”Årets Rookies 2011” uppmärksammas genom stipendium på 20 000 kr från Svensk Handel STIL, vandringspriset ”Black Panther” utformat av Åsa Jungnelius för Kosta Boda, en annons i DV Mode, en värdecheck på 10 000 kr till tryck av lookbooks hos Digaloo och utställning i butiken Aplace i Brunogallerian. Därutöver får vinnaren även skapa en kollektion för La Redoute. Källa: Moderådet

Text: Therese Rosenblad
Foto: Henrik Bengtsson/Imaginara