Huvudmeny

2012-02-15 10:21

Eftertraktade textilekonomer


Varje år besöker representanter från Gina Tricot Textilhögskolan för att berätta om företaget och göra textilekonomstudenterna intresserade att söka jobb hos dem. I år var inget undantag och på plats var bland annat Anna Appelqvist och före detta studenten Nicolina Jonsson. – Utmaningen som inköpsassistent är veta vad som kommer vara trendigt om ett år, säger Nicolina Jonsson, som tog sin examen förra året.

Anna Appelqvist anställer gärna studenter från TextilhögskolanGina Tricot anställer mellan fyra och fem textilekonomer varje år och tycker det är viktigt att år efter år besöka Textilhögskolan.  
– Vår relation med Textilhögskolan är viktig av flera anledningar, säger Anna Appelqvist, marknadsansvarig och fortsätter:

– Det är ett sätt att behålla Borås som plattform och värna om kunskapen som finns här. Jag sitter också med i utbildningsrådet för textilekonomerna och tycker det viktigt eftersom jag får vara med och påverka utbildningen efter hur verkligheten förändras.

Snabba processer som inköpsassistent

Nicolina Jonsson satt själv i samma sal för ett år sedan som textilekonomstudenten och lyssnade på Gina Tricot. I dag arbetar hon där som inköpsassistent och är på plats i hörsalen på Textilhögskolan för att berätta om sitt jobb.
– Jag jobbar med trikå och det innebär snabba processer. Kolla prover, försäljningsstatistik samtidigt som det blir en del orderläggning och avprovning på modeller.

Nicolina Jonsson trivs bra med sitt jobb som inköpsassistentHon tipsar studenterna att redan under utbildningen lära sig mer om passformer eftersom hon själv kände sig lite osäker på det när hon började jobba.
– Det är också bra att hålla sig ajour inom mode, politik och musik, för att få en känsla för trender. Den stora utmaningen som inköpsassistent är att veta vad som kommer vara trendigt om ett år, säger hon.

Anna Appelqvist beskriver Gina Tricot som ett prestigelöst företag som jobbar mycket med mentorskap och som vill att personalen ska bredda sig.
– Entreprenörsanda är viktigt hos oss. Du behöver vara flexibel och driven, en sådan som kavlar upp ärmarna och ger det lilla extra. Det är en tuff bransch, säger hon.

Text och foto: Therese Rosenblad