Huvudmeny

2012-05-21 17:55

Att hitta pedagogisk potential i stadsmiljön


Idag tar två intensiva veckor i sin början för 30 studenter från Bologna, Lissabon och Borås. Högskolan i Borås står värd när man deltar ett EU-finansierat intensivprojekt med rubriken ”Finding pedagogical resourses within urban places – Building the educational city”.

– Det är andra året som vi har projektet. Målet är att samverka mellan olika kulturer, länder och utbildningsmiljöer, säger Monica Hammarnäs som arrangerar för högskolans räkning.

Tio studenter samt några lärare från varje lärosäte – Maria Ulrich i Lissabon, Alma Mater Universitet i Bologna och Högskolan i Borås – skall under två intensiva veckor lära känna varandra och utforska och uppleva stadens platser och dess pedagogiska potential.

– Det handlar om att använda staden som utvecklingspotential för barns lärande, fortsätter Monica Hammarnäs. Vi lyfter fram barns rättigheter och levnadsvillkor i olika länder när det gäller exempelvis stadsplanering. Sverige har kommit ganska långt, till exempel när man planerar bostadsområden. Borås bygger också en ny lekplats i Stadsparken just nu, det finns tre förslag som gjorts modeller av där alla barn mellan 4-11 får rösta i stadsbilbioteket. Det är träning i demokrati.

Vad lockar då Borås studenterna från Lissabon och Bologna med?

– Vi har kanske inte den klassiska kulturen som de städerna representerar här, säger Monica Hammarnäs, men vi kan visa närheten till naturen i en stad, vi kan lära barn om konst och textil.

Förra året var studenterna i Lissabon, och det tredje och sista året är Bologna och Italien som är värduniversitet. Vad studenterna gör under de två veckorna går att följa på projektets blogg. Där går också att klicka sig fram till dokumentation från tiden i Lissabon.

 

Länk till blogg för tiden i Borås: http://ipeducationcityii.wordpress.com/

Länk till blogg för tiden i Lissabon: http://ipeducationcity.wordpress.com/

Text och bild: Martin Karlsson