Huvudmeny

2012-09-26 07:49

Matematik som en grundläggande del av den mänskliga kulturen


– Ambitionen är att förändra sättet matematik lärs ut på högskolan. Anders Bengtsson, lärare på Högskolan i Borås, har i höst gett sig iväg på en bilresa genom USA för att studera olika sätt att undervisa i matematik. Genom Anders blogg kan du följa med på resan.

Anders BengtssonAnders Bengtsson, lärare vid Institutionen Ingenjörshögskolan vid Högskolan i Borås, har precis påbörjat ett projekt och en bilresa i USA. På resan gör han studiebesök på tretton lärosäten för att studera, diskutera och inspireras av olika sätt att undervisa i matematik, med ambitionen att förändra sättet matematik lärs ut på högskolan. Anders bloggar under och efter resan som en del av sitt projekt och hans stil är personlig. Bloggen har han döpt till "Mathematics as a humanism" och där finner man fortlöpande rapporter kring hur projektet fortskrider, utmanande frågeställningar och möjligheten att kommentera och diskutera.

- Jag besöker olika Liberal Arts Colleges i Nordöstra USA som är kända för mycket hög nivå på undervisningen. De ger inte direkt yrkesinriktade utbildningar, utan snarare program som vi européer skulle karaktärisera med ord som "bildning", "tvärvetenskap", "bredd-djup", "demokratiska-medborgerliga värden", "kritiskt tänkande", etc.

Det Anders beskriver skulle kanske skulle kunna sammanfatta begreppet Liberal Arts, som inte riktigt finns i vår utbildningspolitiska vokabulär, men är vanligare i nordamerika.

Anders kommer att besöka tretton Liberal Arts Colleges på sin resa, vilka kan du se här nedan. Det är colleges som blivit intresserade av projektet när Anders tidigare tagit kontakt. Han ser resan som pedagogisk forskning, där han utgår från egna frågor och hypoteser.

- Vad svaren blir vill jag inte spekulera kring ännu.

Ett ämne med eget berättigande

- Jag vill se ett återvändande till matematiken som ett ämne med ett eget berättigande, ett ämne som är en grundläggande del av den mänskliga kulturen. Kort sagt: matematik som en humanism. Det är inte nya idéer egentligen, diskussionen har pågått i decennier särskilt i USA. Det nya med mitt projekt är att jag vill försöka förstå hur man kan "gå från ord till handling". Hur kan man lägga upp kurser och bedriva undervisning och inspirera till lärande på ett sätt som tar idéen om matematiken som en humanism på allvar, från grunden? Målet är att matematikundervisningen ska fungera bättre och bli roligare för alla – både studenter och lärare.

På sin resa kommer Anders Bengtsson att besöka:

Beloit College i Wisconsin
Carleton College och Macalester College i Minnesota
Oberlin College i Ohio
Bryn Mawr College, Haverford College och Swarthmore College i Pennsylvania
Skidmore College i New York
Bennington College i Vermont
Bates College och Colby College i Maine
Wellesley College och Amherst College i Massachussetts

Länk till bloggen:

http://libartinspmath.wordpress.com/