Huvudmeny
Bild på textilekonomestudenterna som presenterade sina försäsongsplaneringar för Gina Tricot

2013-03-12 14:18

Textilekonomerna sätter trenden för Gina Tricot


Textilekonomerna imponerade den 7 mars när de presenterade sina försäsongsplaneringar för Gina Tricot. Samarbetet testades för första gången och är en del av en inköpskurs studenterna läser under våren.

En försäsongsplanering innefattar många tidskrävande delmoment. Förutom gedigen trendspaning krävs det mod att ta beslut och förståelse för slutkund. Samarbetet med Gina Tricot skapar en ytterligare verklighetsförankring, något som Textilhögskolan sätter stort värde på.

– Grupperna har utifrån tilldelad säsong och målgrupp tagit fram plagg som skulle kunna ingå i Gina Tricots sortiment. De har därför fått ta hänsyn till både materialval, tillverkning och logistik för att även kunna presentera en rimlig prisbild, säger Martin Behre - programansvarig för Textilekonomprogrammet.

Textilekonomerna visade verkligen att de tagit uppgiften på högsta allvar. Inspirerande moodboards, färgkartor och materialval avlöste varandra. Under pausen berättar Therése Jörgensen och Dusko Sinik, att de tillsammans med Michaela Rudolph och Maria Johnsson har jobbat fram en festkollektion för höst/vinter 2014-2015 med fokus på supertrend.

– Det var spännande att jobba fram kollektionen. Förutom att inspireras av starka kvinnor och filmen Metropolis gick vi systematiskt tillväga och utgick från Moderådets material och WGSN, säger Therése Jörgensen.

Michaela Rudolph, Dusko Sinik, Maria Johnsson och Therése Jörgensen.
Michaela Rudolph, Dusko Sinik, Maria Johnsson och Therése Jörgensen.

 

De påpekar även vikten av att presentera materialet för Anna Appelqvist. Tillsammans med konceptdesigner och inköp ger hon feedback på studenternas arbeten.

 – Det är kul att uppgiften ligger så nära arbetslivet. Feedbacken vi får av Gina Tricot är ovärderlig och bra att ha med sig i bagaget, säger Dusko Sinik

Efter textilekonomernas presentationer lät Anna Appelqvist inte lovorden vänta.

 – Jag är verkligen imponerad. Ni har gjort ett gediget förarbete och ni är enormt duktiga på att presentera och sälja in. Ta det som en eloge!

Anna Appelqvist påpekar även Gina Tricots starka intresse av kunskapsutbyte. Hur viktigt det är att företag och akademi möts, eftersom det ger ringar på vattnet och skapar synergieffekter. Framtida samarbeten med Textilhögskolan är därför att vänta, det bygger broar och främjar definitivt Boråsandan.  

'

Text och foto: Maria von Wachenfeldt