Huvudmeny

2013-11-22 11:22

Framtidens butik en kombination av nytt och gammalt


Framtidens butiker är både analoga och digitala. De lånar från gammalt och skapar nytt och är på samma gång konstruerade och autentiska. Allt enligt britten Tony Kent, professor i fashion marketing, som föreläste på Textilhögskolan i veckan.

I takt med att konsumenterna i allt större utsträckning väljer att handla via nätet tvingas de fysiska butikerna tänka om för att överleva. I Storbritannien har trenden lett till att många butiker har tvingats stänga, vilket i sin tur kan leda till att hela kvarter utarmas.

Det berättade Tony Kent från Nottingham Trent University, när han den 20 november gästade Borås och Textilhögskolan för att föreläsa om sitt specialområde: varumärkesarbete inom mode och handel. Han inledde sin föreläsning med att ursäkta sig för att han hade klätt sig i svenska flaggans kläder, blå tröja och gula byxor.

Därefter målade Tony Kent upp två tendenser som modeföretag allt mer använder för att stärka den fysiska butiken. Dels att utnyttja kundens längtan efter nostalgi genom att använda det förflutna i kommunikationen (genom butiken berättar man om den gamla byggnaden man befinner sig i eller historiken kring de produkter man säljer), dels att låta online-butikerna i större utsträckning influera de fysiska butikerna.

Flaggskeppens tid förbi?

De enorma flaggskepsbutiker som har präglat storstäderna sedan 80-talet, kan dock ha nått sin topp, menade Tony Kent.

-  För vissa märken fungerar de ikoniska butikerna fortfarande som ett sätt att internationalisera verksamheten, eller att väcka till liv ett varumärke som går dåligt, som Prada en gång gjorde. Men man kan se en avmattning i västvärlden, medan det ser annorlunda ut i till exempel Asien, sa Tony Kent.

Kent var inbjuden av textilhögskolan och SIIR, i samarbete med mötesplatsen ADA, samt HDK, Business & Design Lab och Högskolan för musik och drama - samtliga institutioner vid Göteborgs universitet.

Bilden visar professor Tony Kent och en reklamkampanj av livsmedelsföretaget Tesco.

Professor Tony Kent (t.v.) föreläste om framtidens butiker. Bland annat nämnde han den brittiska livsmedelskedjan Tescos satsning på virtuella butiker i Sydkoreas tunnelbana 2011. Bild: Emma Engström och Tesco.