Huvudmeny

2014-03-12 10:17

FastForwardRewind - Workshop om etisk konsumtion


Textilhögskolan anordnar en workshop 13 mars med fokus på etisk konsumtion och konsumentens eget ansvar. Var slutar företagens ansvar och var tar konsumentens vid? Kan företagen vara en del av lösningen för att påverka kunden till bättre val?

Frans Libertsson

−Tanken är att man som student ska ta med sig nya sätt att tänka kring design och produktion och ha det i bakhuvudet när man sedan gör sitt jobb, säger Frans Libertsson, student på Textilekonomutbildningen som även är en av projektledarna kring workshopen.

Många val
Som konsument ställs man idag inför en rad olika val och att välja rätt ur alla perspektiv är inte alltid det enklaste. Å ena sidan är det lätt att ställa företag till svars för att de förlägger sin tillverkning till låginkomstländer där man exploaterar arbetskraft såväl som miljö. Å andra sidan har konsumenten som köper dessa produkter också ett val och därmed också ett ansvar. Kan företagen inom mode- och textilindustrin hjälpa kunderna att bli mer ansvarstagande konsumenter? Dessa frågeställningar tar Textilhögskolans studenter tag i under workshopen den 13 mars.

-Vi hoppas att det ska skapa en djupare förståelse och tankar om hur företagen kan hjälpa kunden att ta ansvar, säger Frans Libertsson.
- Den största delen av produkten bestäms redan på designnivå och kan man få designern att fundera på till exempel val av material så påverkas också resten av utvecklingen, konstaterar Frans Libertsson.

Pris till bästa arbetet
Under workshopen arbetar samtliga utbildningar och årskurser tillsammans för att hitta lösningar och förslag. Dagen inleds med föreläsningar, både från Textilhögskolan och från företagsvärlden, och fortsätter med grupparbeten som avslutas med vernissage 17.00 där de tre bästa arbetena vinner pris.

Workshopen hålls på Textile Fashion Center, Arenan/Marketplace 13 mars 9.00-18.00

För mer information och anmälan

Läs mer

Text: Angelica Därnlöf