Huvudmeny
Vanliga tidtabeller? Så jobbar inte Daniel Rudmark.

2014-10-15 18:39

Innovation för vardagsresande


Daniel Rudmark är hjärnan bakom hjärnan. Det skulle han själv aldrig hålla med om men faktum är att han tar fram gränssnitt, något som kallas för API, till externa programmerare som i sin tur tar fram kollektivtrafikappar. Ett vanligt missförstånd är att det finns mycket ekonomi i det, men snarare handlar det om psykologi.

– Det som är slående när man tittar på kollektivtrafikappar är att det inte finns någon kommersiell drivkraft bakom utvecklandet av dem, säger Daniel Rudmark och förklarar att det ofta är personer som visserligen jobbar som programmerare men som framförallt själva pendlar och är trötta på att de inte fått rätt info vid t.ex. förseningar.

– De använder sin fritid för att utveckla eftersom de har ett eget intresse av det. Därför är motivationspsykologi en viktig faktor där jag tittat på vad som krävs för att de inte ska tappa sin inneboende motivation när de utvecklar och hur de faktorerna kan spela ut i ett API.

Uppmärksammad forskning
Forskningen tog fart 2009 då Daniel Rudmark blev involverad i projektet Innovation för hållbart vardagsresande. Forskningsprojektet var med i utformandet av webbplatsen trafiklab.se* som programmerare kan bygga appar utifrån.

– Det gick bra, det var många som anslöt sig och vi vann en del priser. Bland annat Guldlänken där vi blev utnämnda till den mest innovativa e-förvaltningsutvecklingen för offentlig verksamhet 2012. Priset delades ut av dåvarande IT- ministern Anna-Karin Hatt, det var väldigt roligt!

I det senaste projektet har Daniel Rudmark och hans kolleger på forskningsinstitutet Viktoria ICT i Göteborg och på Högskolan i Borås hjälpt Trafikverket med att ta fram ett API med den information som finns på stortavlor och som visar tågtider för både rikstäckande- och lokal trafik. Arbetet har nu blivit en permanent lösning på Trafikverkets hemsida - och lett till synergieffekter de inte kunnat ana.

Ringar på vattnet
– Jag pratade med en man som arbetar som webbredaktör för programmet Karlavagnen på Sveriges Radio. Ibland bryter de programmet för trafiknyheter men hittills har de inte berört tågtrafiken speciellt ofta. När han såg vår lösning la han i det på deras webb och nu har de också möjlighet att kommunicera stora tågförseningar.

Även handlarna i Nässjö har fått upp ögonen för API-lösningen. Då Nässjö är en knytpunkt vill handlarna såklart att resenärer ska ta en sväng på stan i väntan på tåget. Men många är osäkra på om de hinner och tar de sig inte längre än till Pressbyrån.

– De har tagit fram informationstavlor inne i affärerna utifrån vårt gränssnitt så att resenärerna kan se exakt när nästa tåg kommer oavsett om det är förseningar eller inte, säger Daniel Rudmark.

Vad är nästa utmaning?
Det finns ett stort sug efter detta utanför Sveriges gränser, men mer än så kan jag inte säga just nu, avslutar Daniel Rudmark med en finurlig min.

 

*Bakom Trafiklab.se står idag Samtrafiken, Trafikverket, SL och Viktoria Swedish ICT

 

Till Daniel Rudmarks forskarprofilsida