Huvudmeny
Pojke med en bok

2014-10-10 14:13

Populär föreläsning om vikten av att läsa


Johanna Lindbäck är läraren som just nu är läsambassadör och författare på heltid. Tisdagen den 7 oktober besökte hon högskolan för att föreläsa utifrån sitt uppdrag som läsambassadör.

– Välkomna till denna historiska föreläsning! För det är det faktiskt. För första gången samlar vi bibliotekariestudenter och lärarstudenter på kandidatnivå, säger Margareta Ljungqvist, studierektor för lärarutbildningarna.

När Johanna Lindbäck föreläser är det många som har kommit för att lyssna. I 13 år har hon jobbat som gymnasielärare i svenska och engelska och författat nio barn- och ungdomsböcker. Hon är initiativtagare för bloggen "Bokhora" och under 2013 till 2015 är hon utsedd till läsambassadör av Kulturrådet.

Föreläsningen handlar om vikten av att läsa

– Redan när jag var liten fick jag bra kontakt med bibliotekarierna på skolbiblioteket och sedan dess har jag bara läst och läst och läst och aldrig kommit ur bokslukaråldern, säger Johanna Lindbäck.

En grundbult och olika nyanser

Hon pratar om läsning som bland annat är viktigt för att klara av skolan, för att fungera som en vuxen individ i en demokrati och för personlig utveckling. Hon poängterar också att det inte passar alla att mysa ner sig i soffan med författare som Knausgaard, men ej att förglömma att romanläsning har sina fördelar.

Johanna Lindbäck

– Skönlitteratur inrymmer alla texttyper - där får man läsa mellan raderna, tolka stämningar, lista ut om den som berättar ljuger osv. Ta en nyhetstext, den har  till uppgift att vara objektiv medan en skönlitterär bok har hela spektrat. Om man läser blir det lättare att sätta sig in hur andra människor tänker, men jag säger inte att vi löser alla världsproblem bara för att folk går till biblioteket och lånar böcker.

Vi läser mindre

Den senaste Pisa-undersökningen visade att 24% av Sveriges niondeklassare inte kan läsa en enklare text. Internet och smartphones har förändrat våra läsvanor och vår fritid - kanske surfar man på telefonen istället för att läsa en bok - och män läser överlag väldigt lite. Tonårspojkar saknar därmed manliga förebilder. Johanna menar därför att det krävs nya arbetsmetoder och ny text- och litteraturkunskap hos pedagogerna.

– Varför är det bara min svenskfröken - nästan alla svensklärare är kvinnor - och min mamma som säger att det är viktigt att läsa? Borde inte pappa eller friidrottstränaren säga det också om det nu är så viktigt, säger Johanna Lindbäck.

Läsambassadören avslutar sin föreläsning med att konstatera att skapa en läsare tar tid och kräver ansträngning. Quick-fix finns inte!

Text: Rebecca Lindholm